Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE78-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

07.11.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Helena Hatakka
  • Päivikki Lahtinen
  • Anne Vuori
  • Tuija Rinkinen
  • Annukka Salovaara

Ryhmät

  • 08FYS17S
    Fysioterapeuttikoulutus 17S, Lahti
  • 08SOS17S
    Sosionomikoulutus 17S, Lahti
  • 08SH17S
    Sairaanhoitajakoulutus 17S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

tiimi/parityöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutetaan ajalla: 7.11. - 31.12.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun ammattikorkeakoulu. Puheenvuoroja 72. Saat
isbn9789522163738.pdf
Salonen, K.; Eloranta, S.; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, S.-M., Pietilä, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 2013, 25 (4), 291–301. Saatavissa: http://reppu.lamk.fi/pluginfile.php/830035/mod_resource/content/1/Artikkeli%20kirjallisuuskatasauksesta.pdf
ja
3. Kananen, J. 2008. Kvali: Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Sivut 20 - 67 ja 121 - 137.
sekä yksi seuraavista
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Sivut 12 – 84.
tai
Kananen, J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Sivut 9 - 124.
tai
Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi. Sivut 11 - 129.
Vilkka, H. 2014. Tutki ja mittaa http://hanna.vilkka.fi/wp-
content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf

Oppimisympäristö

Moodle, Reppu

Sisältö

Opintojakson aikana opiskellaan määrällistä ja laadullista tiedonkeruuta ja analyysia, käydään läpi toiminnallinen opinnäytetyö sekä kirjallisuuskatsaus ja eettisiä kysymyksiä sekä luotettavuutta opinnäytetyössä ja tieteellistä kirjoittamista.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on tarkoitettu opiskeltavaksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyö on ajankohtainen ja opinnäytetyö aloitetaan välittömästi opintojakson suorittamisen jälkeen.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
verkkotehtävien hyväksytty suoritus
Hyväksytty: taso 3

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

A. TIEDOLLINEN OSAAMINEN JA TIEDONHAKU
Opiskelija osaa
- sosiaali-ja terveysala tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
B. TAIDOLLINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa
- tehdä ammattialaansa liittyviä päätöksiä näyttöön perustuen
- toteuttaa kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä
- laatia opinnäytetyösuunnitelman
- esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tilanteisiin
- analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
C. VASTUULLISUUS JA RYHMÄ- / JOHTAMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa
- työskennellä luotettavuuden ja eettisyyden periaatteiden mukaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaan
- toimia tiimissä tavoitteellisesti eri rooleissa