Asiantuntijaviestintä (4 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3078
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
12.09.2019 - 31.10.2019
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAMK)
Toimipiste
Muotoiluinstituutti (LAMK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Riikka Sinisalo
- Hanna Rusila
Ryhmät
-
05SIK19SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta n. 20 tuntia lukurjestyksen mukaan. Lisäksi opiskelijat työskentelevät itsenäisesti, pareina ja ryhmissä sekä tekevät kielenhuollon verkkotentin.
4 op:n opintojakso jakautuu seuraavasti:
- suomen kielen ja viestinnän opettajan osuus 3 op
- informaatikon osuus (informaatiolukutaito) 1 op.
3 op:n viestintäosuuden läpäisy edellyttää kielenhuoltotentin lisäksi opintojaksolla sovittavien tehtävien hyväksyttyä palautusta (asiantuntija-artikkeli, 1-2 suullista/kirjallista työelämätehtävää) sekä osallistumista vertaispalautteeseen.
1 op:n informaatiolukutaito-osuuteen sisältyy informaatikon kontaktiluento, itsenäinen perehtyminen verkkomateriaaleihin sekä informaatiolukutaidon verkkotesti.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetus 12.9.-31.10.2019. Tentti- ja tehtäväpalautusaikatauluista sovitaan opintojakson aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suomen kielen ja viestinnän osuus:
Repussa jaettava materiaali.
Kurssiteemojen syventämiseen itsenäisesti voi hyödyntää myös:
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2017. (löytyy sähköisenä MOT-sanakirjastosta)
Repo, I. & Nuutinen, T. Viestintätaito
Husu, M., Tarkoma, E. & Vuorijärvi, A. Ammattisuomen käsikirja
Kortetjärvi-Nurmi, S., Kuronen, M.-L. & Ollikainen, M. Yrityksen viestintä.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti.
Kinnunen, M. & Löytty, O. (toim.) Tieteellinen kirjoittaminen
Iisa, K., Piehl, A. & Kankaanpää, S. Tekstintekijän käsikirja.
Informaatiolukutaidon osuus:
- ResearchKit-materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun Informaatiolukutaitotesti ja tehtävät materiaaleineen
Oma BYOD-laite mukaan kontaktiopetukseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
Kielenhuollon verkkotentissä on uusintamahdollisuus. Aikataulut sovitaan opintojaksolla.
Informaatiolukutaidon verkkotestin voi suorittaa koko opintojakson ajan, suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus, opintojaksolla annettavat tehtävät ja itsenäinen verkko-opiskelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 op = n. 108 tuntia opiskelijan työtä (josta n. 20 tuntia kontaktiopetusta). Palautettavista tehtävistä laajin on parityönä laadittava asiantuntija-artikkeli.
Sisältö
Suomen opettajan osuus (3 op):
Opintojaksolla kehitetään opiskelijan kirjallisia ja suullisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja korkeakouluopiskelun sekä työelämän tarpeita vastaaviksi. Tieteellisen tekstin tuottamista ja LAMKin ohjeistuksen mukaista lähdemerkintöjen ja lähdeluettelon tekoa harjoitellaan asiantuntija-artikkelin muodossa.
Kurssiteemoja ovat
- viestintä ja viestijäkuva
- kirjallinen ja suullinen viestintä työelämässä (asiatyylinen kirjoittaminen, työnhaku suullisesti ja kirjallisesti, työelämän viestintätilanteet) ja opinnoissa
- kielenhuolto ja oikeakielisyys
- lähdeviittaukset ja lähdeluettelo (LAMKin ohjeistus)
- esiintyminen
- palaute
- asiantuntijapuheenvuoro.
Informaatikon osuus (1 op):
Informaatiolukutaidon kokonaisuus on osa Asiantuntijaviestintä-opintojaksoa. Se kytkeytyy suoraan asiantuntija-artikkelin tiedonhankintaan sekä lähteiden kriittiseen arviointiin. Tämän osuuden keskeiset teemat ovat
- erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa
- tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen
- tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tietotekniikan perustaidot ja Repun käyttö.
Arviointimenetelmät
Kielenhuollon verkkotentti (30 % koko opintojakson arvosanasta), asiantuntija-artikkeli (parityö, 70 % arvosanasta), muiden palautettavien tehtävien hyväksytty suoritus, vertaispalautteen antaminen.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus.
Muut osuudet kuin kielenhuoltotentti ja asiantuntija-artikkeli arvioidaan hyväksytty/täydennettävä-asteikolla. Suoritusmerkinnän ja arvosanan (4 op) saadaksen myös niiden tulee olla tehtyinä hyväksytysti. Peppiin Asiantuntijaviestintä-opintojakso voidaan kirjata vasta, kun kaikki edellytetyt tehtävät on suoritettu.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä arvioinnissa asetettuja kriteerejä (asiatyylinen kielenkäyttö, alan ammattitekstien vaatimukset, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot, viestinnän tulkintataidot, informaatiolukutaidon perusosaaminen) eikä ole suorittanut hyväksytysti opintojakson arviointiin vaadittavia osia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä ja käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tuottaa oman ammattialansa tekstiä
- tunnistaa raportteja ja muita työelämän tekstilajeja
- kuvata suullisesti alansa ammattitilanteita
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtävänannon mukaisesti
- määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
- verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- rajata tiedontarpeen yksittäisissä tilanteissa, erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa on sovellettu lähdekritiikkiä
- tuottaa raportteja ja muita työelämätekstejä
- suunnitella suullisen esityksen
- toimia alansa tyypillisissä tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
- tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hyödyntää kattavasti tiedonhankintaprosessia, perustella lähteiden valintaa ja käyttöä, arvioida erilaisia lähteitä sekä käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tuottaa asiatyylistä artikkelitekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
- suunnitella raportteja ja muita työelämätekstejä eri kohderyhmille
- soveltaa suulliseen esitykseen opiskelualansa tietoa
- toimia vaihtelevissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
- tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä.