Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (4 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3076

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.08.2019 - 25.11.2019

Ajoitus

27.08.2019 - 10.12.2019

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

  • Muotoiluinstituutti (LAMK)
  • Sosiaali- ja terveysala
  • Liiketalouden ja matkailun ala
  • Tekniikan ala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Riikka Sinisalo
  • Heli Kamaja
  • Annukka Salovaara

Ryhmät

  • 00HYO19
    Ydinosaaminen AMK 2018-2019

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkotehtävät, essee ja kielenhuollon tentti.
Informaatiolukutaito
- Verkko-opetus yhteistyössä Asiantuntijaviestinnän opetuksen kanssa
- Itsenäinen perehtyminen verkko-oppimateriaaleihin ja ohjeisiin
- Informaatiolukutaidon verkkotentti

Ajoitus ja läsnäolo

22.8. - 10.12.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Reppukurssilla jaettava materiaali.
Roivas, M. & Karjalainen A. L. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Informaatiolukutaito
- ResearchKit materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun Informaatiolukutaitotesti ja tehtävät materiaaleineen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Informaatiolukutaidon verkko-opetuksen voi korvata osallistumalla Informaatiolukutaidon kontaktiopetukseen.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö.

Sisältö

HUOM! VERKKOKURSSI ON TARKOITETTU KAIKKIEN ALOJEN OPISKELIJOILLE JA SEN VOI ALOITTAA OMAN TARPEEN MUKAAN. ILMOITTAUTUESSASI OTA YHTEYS OPINTOJAKSON OPETTAJAAN: Annukka.Salovaara@lamk.fi, Heli.Kamaja@lamk.fi.
Asiantuntijaviestinnän opintojaksolla opitaan kirjoittamaan ammatissa ja opiskelussa tyypillisiä tekstejä sekä suullista viestintää. Tärkeänä osana opintojaksoa ovat akateemiselle kirjoittamiselle ominaiset piirteet, tekniikat ja hyvä kieliasu.
Informaatiolukutaidon osion keskeisiä oppimisalueita ovat: erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa, tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen, sekä tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei vaadita
Informaatiolukutaito
Tietokoneen perushallinta. Opiskelija osaa käyttää Lahden ammattikorkeakoulussa hyödynnettäviä opetuksen ja opiskelun järjestelmiä

Arviointimenetelmät

Kielenhuollon verkkotentti, verkkotehtävät ja asiantuntijaessee.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat huonot
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• tunnistaa ohjetekstejä ja raportteja
• määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
• verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä
• tuottaa ohjetekstejä ja raportteja
• arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää
Informaatiolukutaito: taso 3 (arviointiasteikko hyväksytty/hylätty)
Verkkotestin ja tehtävien hyväksytty suoritus.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
• suunnitella ohjetekstejä ja raportteja
• yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä