Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (4 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3071

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)

Toimipiste

Liiketalouden ja matkailun ala

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Veli-Matti Malinen
  • Riikka Sinisalo

Ryhmät

  • 04IT19S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 19S, Lahti
  • 04Z2HIT19S
    Z2 aikaikkuna IT19

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkotehtävät, essee ja kielenhuollon tentti.
Informaatiolukutaito
- Kontaktiopetus yhteistyössä Asiantuntijaviestinnän opetuksen kanssa
- Itsenäinen perehtyminen verkko-oppimateriaaleihin ja ohjeisiin
- Informaatiolukutaidon verkkotentti

Ajoitus ja läsnäolo

1.9. - 31.12.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Reppukurssilla jaettava materiaali.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä. Helsinki: Edita Prima.
Mattila, H., Ruusunen, T. ja Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: WSOY
Informaatiolukutaito
- ResearchKit materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun Informaatiolukutaitotesti ja tehtävät materiaaleineen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Informaatiolukutaidon kontaktiopetuksen voi korvata seuraamalla informaatiolukutaidon verkko-opetusta.

Uusintamahdollisuudet

Kielenhuollon verkkotentti.
Informaatiolukutaidon verkkotestin voi suorittaa koko opintojakson ajan, suorituskertoja ei ole rajoitettu.

Oppimisympäristö

Aktivoiva kontaktiopetus ja verkkotehtävät

Sisältö

Asiantuntijaviestinnän opintojaksolla opitaan kirjoittamaan ammatissa ja opiskelussa tyypillisiä tekstejä. Tärkeänä osana opintojaksoa on akateemiselle kirjoittamiselle ominaiset piirteet, muodot ja tekniikat. Ryhmätyötaitoja opiskellaan käytännön harjoituksissa, jotka voivat olla virtuaalisia tai kasvoittain tehtäviä. Opintojaksoon kuuluu myös presentaatioharjoitus.
Informaatiolukutaidon osion keskeisiä oppimisalueita ovat: erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa, tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen, sekä tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei vaadita
Informaatiolukutaito
Tietokoneen perushallinta. Opiskelija osaa käyttää Lahden ammattikorkeakoulussa hyödynnettäviä opetuksen ja opiskelun järjestelmiä

Arviointimenetelmät

Kielenhuollon verkkotentti, verkkotehtävät ja asiantuntijaessee.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat huonot
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• tunnistaa ohjetekstejä ja raportteja
• määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
• verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä
• tuottaa ohjetekstejä ja raportteja
• arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää
Informaatiolukutaito: taso 3 (arviointiasteikko hyväksytty/hylätty)
Verkkotestin ja tehtävien hyväksytty suoritus.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
• suunnitella ohjetekstejä ja raportteja
• yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä