Asiantuntijaviestintä (4 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3071
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)
Toimipiste
Liiketalouden ja matkailun ala
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Veli-Matti Malinen
- Riikka Sinisalo
Ryhmät
-
04IT19STietojenkäsittelyn koulutus 19S, Lahti
-
04Z2HIT19SZ2 aikaikkuna IT19
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkotehtävät, essee ja kielenhuollon tentti.
Informaatiolukutaito
- Kontaktiopetus yhteistyössä Asiantuntijaviestinnän opetuksen kanssa
- Itsenäinen perehtyminen verkko-oppimateriaaleihin ja ohjeisiin
- Informaatiolukutaidon verkkotentti
Ajoitus ja läsnäolo
1.9. - 31.12.2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Reppukurssilla jaettava materiaali.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä. Helsinki: Edita Prima.
Mattila, H., Ruusunen, T. ja Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: WSOY
Informaatiolukutaito
- ResearchKit materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun Informaatiolukutaitotesti ja tehtävät materiaaleineen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiolukutaidon kontaktiopetuksen voi korvata seuraamalla informaatiolukutaidon verkko-opetusta.
Uusintamahdollisuudet
Kielenhuollon verkkotentti.
Informaatiolukutaidon verkkotestin voi suorittaa koko opintojakson ajan, suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Oppimisympäristö
Aktivoiva kontaktiopetus ja verkkotehtävät
Sisältö
Asiantuntijaviestinnän opintojaksolla opitaan kirjoittamaan ammatissa ja opiskelussa tyypillisiä tekstejä. Tärkeänä osana opintojaksoa on akateemiselle kirjoittamiselle ominaiset piirteet, muodot ja tekniikat. Ryhmätyötaitoja opiskellaan käytännön harjoituksissa, jotka voivat olla virtuaalisia tai kasvoittain tehtäviä. Opintojaksoon kuuluu myös presentaatioharjoitus.
Informaatiolukutaidon osion keskeisiä oppimisalueita ovat: erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa, tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen, sekä tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei vaadita
Informaatiolukutaito
Tietokoneen perushallinta. Opiskelija osaa käyttää Lahden ammattikorkeakoulussa hyödynnettäviä opetuksen ja opiskelun järjestelmiä
Arviointimenetelmät
Kielenhuollon verkkotentti, verkkotehtävät ja asiantuntijaessee.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat huonot
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• tunnistaa ohjetekstejä ja raportteja
• määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
• verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä
• tuottaa ohjetekstejä ja raportteja
• arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää
Informaatiolukutaito: taso 3 (arviointiasteikko hyväksytty/hylätty)
Verkkotestin ja tehtävien hyväksytty suoritus.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
• suunnitella ohjetekstejä ja raportteja
• yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä