Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (4 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3067

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)

Toimipiste

Liiketalouden ja matkailun ala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus

Opettaja

  • Veli-Matti Malinen
  • Riikka Sinisalo

Ryhmät

  • 04HLII
    Monimuoto- tai verkko-opetus, Liiketalouden ja matkailun ala
  • 04LIL19SM
    Liiketalouden ja logistiikan koulutus 19S, monimuotototeutus, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa.
Verkkotehtävät, asiantuntija-artikkeli ja kielenhuollon tentti.
Informaatiolukutaito
- Verkko-opetus yhteistyössä Asiantuntijaviestinnän opetuksen kanssa
- Itsenäinen perehtyminen verkko-oppimateriaaleihin ja ohjeisiin
- Informaatiolukutaidon verkkotentti

Ajoitus ja läsnäolo

1.9. - 31.12.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Reppukurssilla jaettava materiaali.
Mattila, H., Ruusunen, T. ja Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: WSOY
- ResearchKit materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun Informaatiolukutaitotesti ja tehtävät materiaaleineen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetus (ryhmä 04LII19S).
Informaatiolukutaidon verkko-opetuksen voi korvata osallistumalla Informaatiolukutaidon kontaktiopetukseen.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä. Tehtäville varattava aikaa joka viikko.

Sisältö

Asiantuntijaviestinnän opintojaksolla opitaan kirjoittamaan ammatissa ja opiskelussa tyypillisiä tekstejä sekä suullista viestintää. Tärkeänä osana opintojaksoa ovat akateemiselle kirjoittamiselle ominaiset piirteet, tekniikat ja hyvä kieliasu.
Informaatiolukutaidon osion keskeisiä oppimisalueita ovat: erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa, tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen, sekä tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei vaadita
Informaatiolukutaito
Tietokoneen perushallinta. Opiskelija osaa käyttää Lahden ammattikorkeakoulussa hyödynnettäviä opetuksen ja opiskelun järjestelmiä

Arviointimenetelmät

Kielenhuollon verkkotentti, oppimistehtävät ja asiantuntija-artikkeli.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat huonot
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• tunnistaa ohjetekstejä ja raportteja
• määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
• verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä
• tuottaa ohjetekstejä ja raportteja
• arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää.
Informaatiolukutaito: taso 3 (arviointiasteikko hyväksytty/hylätty)
Verkkotestin ja tehtävien hyväksytty suoritus.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
• suunnitella ohjetekstejä ja raportteja
• yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä.