Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (4 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3062

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

05.09.2019 - 21.11.2019

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikan ala (LAMK)

Toimipiste

Tekniikan ala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Riikka Sinisalo
  • Hanna Rusila

Ryhmät

  • 07TVT18S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 18S, Lahti
  • 07Z1HTVT18S
    Z1 aikaikkuna 07TVT18S

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Syksyllä 2019 opintojaksoon kuuluu 20 tuntia kontaktiopetusta lukurjestyksen mukaan. Lisäksi opiskelijat työskentelevät itsenäisesti, pareina ja ryhmissä sekä suorittavat kielenhuollon verkkotentin.
4 op:n opintojakso jakautuu seuraavasti:
- suomen kielen ja viestinnän opettajan osuus 3 op
- informaatikon osuus (informaatiolukutaito) 1 op.
3 op:n viestintäosuuden läpäisy edellyttää kielenhuoltotentin lisäksi opintojaksolla sovittavien tehtävien hyväksyttyä palautusta (asiantuntija-artikkeli, suullinen työelämätehtävä, mahd. ohjeteksti tai raportti) sekä osallistumista vertaispalautteeseen.
1 op:n informaatiolukutaito-osuuteen sisältyy informaatikon kontaktiluento, itsenäinen perehtyminen verkko-oppimateriaaleihin sekä informaatiolukutaidon verkkotesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktiopetus 5.9.-14.11.2019. Tentti- ja tehtäväpalautusaikatauluista sovitaan opintojakson aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomen kielen ja viestinnän osuus (3 op):
Repussa jaettava materiaali.
Itsenäisen opiskelun tueksi myös:
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä. Helsinki: Edita Prima.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2017. (löytyy sähköisenä MOT-sanakirjastosta)
Informaatiolukutaidon osuus (1 op):
- ResearchKit-materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun informaatiolukutaitotesti sekä tehtävät materiaaleineen
Oma BYOD-laite mukaan kontaktikerroille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

Kielenhuollon verkkotentissä on uusintamahdollisuus. Aikataulut sovitaan opintojaksolla.
Informaatiolukutaidon verkkotestin voi suorittaa koko opintojakson ajan, suorituskertoja ei ole rajoitettu.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus, opintojaksolla annettavat tehtävät (sis. pari- ja ryhmätyöskentelyä), itsenäinen verkko-opiskelu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 4 op = n. 108 tuntia opiskelijan työtä (josta 20 tuntia kontaktiopetusta). Palautettavista tehtävistä laajin on parityönä laadittava asiantuntija-artikkeli.

Sisältö

Asiantuntijaviestinnän opintojaksolla harjoitellaan ammatissa ja korkeakouluopiskelussa tarpeellisten tekstien laatimista. Keskeinen osa opintojaksoa ovat akateemiselle kirjoittamiselle ominaiset piirteet ja tekniikat. Ryhmätyötaitoja opiskellaan käytännön harjoituksissa. Hyväksyttyyn suoritukseen sisältyy myös suullinen työelämätehtävä ja vertaispalautteen anto.
Informaatiolukutaito-osuuden keskeiset teemat:
- erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa
- tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen
- tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tietokoneen perushallinta ja Repun käyttö.

Arviointimenetelmät

Kielenhuollon verkkotentti (30 % koko opintojakson arvosanasta), asiantuntija-artikkeli (parityö, 70 % arvosanasta), muiden palautettavien tehtävien hyväksytty suoritus, vertaispalautteen antaminen.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus.
Muut osuudet kuin kielenhuollon tentti ja asiantuntija-artikkeli arvioidaan hyväksytty/täydennettävä-asteikolla. Suoritusmerkinnän ja arvosanan (4 op) saadaksen myös niiden tulee olla tehtyinä hyväksytysti. Peppiin opintojakso kirjataan vasta, kun kaikki edellytetyt tehtävät on suoritettu.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos
• kirjallinen ja suullinen kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat huonot
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot
• opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson arviointiin vaadittavia osia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista lähteistä ja käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• tunnistaa ohjetekstejä ja raportteja
• määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
• kuvata suullisesti alansa ammattitilanteita
• verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• rajata tiedontarpeen yksittäisissä tilanteissa, erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa on sovellettu lähdekritiikkiä
• tuottaa ohjetekstejä ja raportteja
• arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• suunnitella suullisen esityksen
• toimia alansa tyypillisissä tehtävissä eri toimintaympäristöissä
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• hyödyntää kattavasti tiedonhankintaprosessia, perustella lähteiden valintaa ja käyttöä, arvioida erilaisia lähteitä sekä käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• tuottaa asiatyylistä artikkelitekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
• suunnitella ohjetekstejä ja raportteja eri kohderyhmille
• yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• soveltaa suulliseen esitykseen opiskelualansa tietoa
• toimia monenlaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä