Asiantuntijaviestintä (4 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE76-3054
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
09.09.2019 - 29.11.2019
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikan ala (LAMK)
Toimipiste
Tekniikan ala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
- Riikka Sinisalo
- Annukka Salovaara
Ryhmät
-
07EYT19SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
-
07Z1HEYT19SZ1 aikaikkuna EYT19S
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja tuottaa oikeakielisiä asiatekstejä
- tuottaa omaa alaansa käsittelevän artikkelin tai esseen, joka täyttää tieteellisen tekstin kriteerit
- tuottaa ammattimaisia suullisia ryhmäviestintätilanteita
- hakea tietoa monipuolisesti ja arvioida sitä kriittisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkotehtävät, essee ja kielenhuollon tentti.
Informaatiolukutaito
- Verkko-opetus yhteistyössä Asiantuntijaviestinnän opetuksen kanssa
- Itsenäinen perehtyminen verkko-oppimateriaaleihin ja ohjeisiin
- Informaatiolukutaidon verkkotentti
Ajoitus ja läsnäolo
5.9. - 5.12.2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Reppukurssilla jaettava materiaali.
Roivas, M. & Karjalainen A. L. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Informaatiolukutaito
- ResearchKit materiaali: http://libguides.lamk.fi/
- Repun Informaatiolukutaitotesti ja tehtävät materiaaleineen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiolukutaidon verkko-opetuksen voi korvata osallistumalla Informaatiolukutaidon kontaktiopetukseen.
Uusintamahdollisuudet
Kielenhuollon verkkotentti on avoinna koko opintojakson ajan, ja myös uusintatentin voi tehdä kurssin aikana.
Informaatiolukutaidon kontaktiopetuksen voi korvata seuraamalla informaatiolukutaidon verkko-opetusta.
Oppimisympäristö
Aktivoiva kontaktiopetus ja verkkotehtävät
Sisältö
Asiantuntijaviestinnän opintojaksolla opitaan kirjoittamaan ammatissa ja opiskelussa tyypillisiä tekstejä. Tärkeänä osana opintojaksoa on akateemiselle kirjoittamiselle ominaiset piirteet, muodot ja tekniikat. Ryhmätyötaitoja opiskellaan käytännön harjoituksissa, jotka voivat olla virtuaalisia tai kasvoittain tehtäviä. Opintojaksoon kuuluu myös presentaatioharjoitus.
Informaatiolukutaidon osion keskeisiä oppimisalueita ovat: erilaisten tietoaineistojen tunnistaminen ja lähdekriittinen arviointi korkeakoulukontekstissa, tiedonhankinta monipuolisia ja tehokkaita strategioita ja välineitä käyttäen, sekä tiedon eettinen käyttö tekijänoikeuksia ja aineistojen käyttöoikeuksia noudattaen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei vaadita
Informaatiolukutaito
Tietokoneen perushallinta. Opiskelija osaa käyttää Lahden ammattikorkeakoulussa hyödynnettäviä opetuksen ja opiskelun järjestelmiä
Arviointimenetelmät
Kielenhuollon verkkotentti, verkkotehtävät ja asiantuntijaessee.
Informaatiolukutaitotestin hyväksytty suoritus
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat huonot
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• tunnistaa ohjetekstejä ja raportteja
• määritellä kokous- ja neuvottelutilanteen rakenteen
• verrata erityyppisten asiakkaiden viestintää
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä
• tuottaa ohjetekstejä ja raportteja
• arvioida ryhmätyön menetelmien käyttöä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää
Informaatiolukutaito: taso 3 (arviointiasteikko hyväksytty/hylätty)
Verkkotestin ja tehtävien hyväksytty suoritus.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit
• suunnitella ohjetekstejä ja raportteja
• yhdistää erilaisia ryhmätyön menetelmiä kokous- ja neuvottelutilanteissa
• tulkita erityyppisten asiakkaiden viestintää ja tehdä sen pohjalta toiminnallisia johtopäätöksiä