Siirry suoraan sisältöön

Ruotsin kieli, kirjallinen (2 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE75-3077

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • Marleena Vilminko

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • 05HTEMU19S
    Teollinen muotoilu 19S, Lahti
  • 05HAMU19S
    Ajoneuvomuotoilu 19S, Lahti
  • 05TEB19S
    Teollisen ja brändimuotoilun koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa
- kirjoittaa työpaikkahakemuksen
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä esim. internetistä
- käyttää nettisanakirjoja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Aktivoiva kontaktiopetus sekä lisätehtäviä digitaalisessa oppimisympäristössä.
- itsenäinen työskentely

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sijoittuu keväälle 2020 (20.1.-30.3.).
Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä.
Läsnäolo kielissä on vähintään 80%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koulutusohjelmakohtainen materiaalipaketti sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa REPUSSA.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa korvaavalla kokeella (näyttökoe), mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa.
Näyttökoe käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman ammatillisen perussanaston hallintaa.
Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 3 opintopisteen suorittamista.
Näyttökoe sähköisellä exam-tentillä. Tenttiajankohta sovittava opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojaksolla.
Tentti on mahdollista uusia 2 kertaa viimeistään vuoden kuluessa arviointipäivämäärästä.
Korotustenttimahdollisuus kerran vuoden kuluessa arviointipäivämäärästä.
Uusinnat sähköisessä Exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus luokassa sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus sekä itsenäinen työskentely 27h/opintopiste.

Sisältö

Ruotsin kieli, kirjallinen (2 op) ja Ruotsin kieli, suullinen (1 op) muodostavat yhden 3 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on siis yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti kontaktiopetukseen ja läpäisemällä hyväksytysti suullinen ja kirjallinen tentti.
Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavotteiden kannalta.
Opintojakson keskeinen sisältö:
Kaikille yhteinen ydinaines
- opiskelu
- työnhaku
- puhelinkeskusteluissa käytettäviä ilmauksia
Alakohtainen osuus
- Yritys-/henkilöesittely.
- Alakohtaisia autenttisia tekstejä.
- Tekstiprojekti alaan liittyen.
Rakenneasiat
- sanajärjestys
- (s-passiivi)
- muita rakenneasioita tarpeen mukaan

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.
Hyväksytty tasokoe tai ruotsin kielen perusteet- opintojakso hyväksytysti suoritettu.
Jos opiskelijalla on ruotsista yo -arvosana m,e tai l hänen ei tarvitse osallistua tasokokeeseen, vaan hän voi suoraan osallistua opintojaksolle

Arviointimenetelmät

Kirjallinen tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen, rakenneasioihin sekä alakohtaiseen sisältöön.
Työpaikkahakemus (hyväksytty/täydennettävä)
Jatkuva näyttö.
Muut tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä, oltava hyväksytysti tehtyinä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
-osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan lyhyesti ja yksinkertaisesti
-osaa kirjoittaa yksinkertaista tekstiä pääosin ymmärrettävästi yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa käyttäen
-ymmärtää jonkin verran sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi.
-osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan melko sujuvasti
-osaa käyttää melko hyvin oman alan ja yleiskielen keskeisintä perussanastoa
-ymmärtää melko hyvin sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita
-osaa kertoa itsestään ja koulutuksestaan erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
-osaa käyttää erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti sekä oman alan että yleiskielen keskeisintä perussanastoa
-ymmärtää erittäin hyvin sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä