Kuntoutuksen kehittäminen ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1244-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
18.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
Ryhmät
-
FYK18Fysioterapeuttikoulutus 18K, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella kuntoutusta asiantuntijana ja arvioida kuntoutuksen vaikuttavuutta yksilö- ja yhteiskuntatasolla.Opiskelija osaa kuvata erilaisia näkökulmia johtamiseen sen eri osa-alueilla ja tuntee sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan toiminnan kansallisella tasolla.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus: itseopiskelu verkossa (itsenäisesti + pienryhmissä).
Pienryhmätehtävät, verkkokeskustelu, kirjallisuuspiiri.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen aikavälillä 18.1.2021-30.4.2021.
Oppimistehtävien palautusajankohdat näkyvissä opintojakson Moodle- pohjalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://stm.fi/sotepalvelut/kuntoutus
https://kuntoutusportti.fi/
http://www.kuntoutussaatio.fi/
http://www.kuntoutussaatio.fi/viestinta_ja_tiedolla_vaikuttaminen/kuntoutus-lehti/arkisto
www.kela.fi
https://www.kela.fi/gas-menetelma
www.innokyla.fi
https://www.thl.fi/fi/web/toimintakyky
Moodlessa oleva materiaali
Oppimisympäristö
Moodle- oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina kevään 2021 aikana.
Opettaja lähettää opintojakson infokirjeen Pepissä ilmoittautuneille opiskelijoille ennen opintojakson alkua.
Sisältö
1. Kuntoutuksen kehittäminen
Tehtävä A: Kuntoutuksen kehittämisen mahdollisuudet resurssien (vaikuttavuus, kustannusvaikuttavuus), sekä yhden alla olevan tulevaisuudessa vaikuttavan ilmiön / trendin näkökulmasta.
- Väestössä ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset
- Työhyvinvointi
- Teknologia
- Terveyden edistäminen
Tehtävä B: Kuntoutusorganisaation / -järjestelmän rakenne ja sen kehittämisen mahdollisuudet tehtävän A näkökulman pohjalta.
2. Johtamisen tavan analysointi kuntoutusorganisaatiossa
Tehtävä A: Verkkotehtävät työyhteisössä ja organisaatiossa esiintyvistä ilmiöistä
Tehtävä B: Johtamisen kirjan esittely
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä suomalaisen kuntoutuksen palvelujärjestelmän tekijät ja rakenteen.
Opiskelija osaa nimetä yksittäisiä näkökulmia johtamiseen sen eri osa-alueilla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää suomalaisen kuntoutuksen palvelujärjestelmän tekijät ja rakenteen kuntoutujan, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta tarkasteltuna.
Opiskelija osaa nimetä erilaisia näkökulmia johtamiseen sen eri osa-alueilla ja tunnistaa niiden yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden johtamiseen paikallisessa toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija innovoi ja kehittää suomalaisen kuntoutuksen palvelujärjestelmän tekijöitä ja rakennetta huomioiden kuntoutujan, organisaation ja yhteiskunnan tasolla vallitsevia ilmiöitä.
Opiskelija osaa vertailla erilaisia näkökulmia johtamiseen sen eri osa-alueilla ja ymmärtää niiden yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden johtamiseen ja toimintaan kansallisessa toimintaympäristössä.