Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointineuvonta ja valmennus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1243-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

07.01.2021 - 09.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Milla Reponen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK18
    Fysioterapeuttikoulutus 18K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa kuormitusfysiologiaa ja terveysliikunnan perusteita yksilöllisessä hyvinvointivalmennuksessa.Opiskelija osaa soveltaa urheiluvalmennuksen periaatteita yksilön suorituskyvyn parantamisessa ja terveyden edistämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan lähiopetuksena Zoomissa, asiakastapaamisina ja itsenäisenä opiskeluna. Opetusmenetelminä käytetään tiimityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua.

Ajoitus ja läsnäolo

Ohjeet asiakkaan hankkimiseksi annetaan opintojaksoa edeltävän lukukauden lopussa.

Opintojakso alkaa lukukauden alussa ja päättyy harjoittelua edeltävälle viikolle.

Opintojakson lähitunneilla läsnäolovelvoite on 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Edeltävien opintojaksojen materiaali, jota hyödynnettävä aktiivisesti

Moodle

Opiskelijan itse hakema tutkimustieto ja kirjallisuus

Vinkkejä:

1. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy

2. Kangasniemi, A. 2017. Tavoitteesta tavaksi - tietoisesti kohti terveyttä ja hyvinvointia. Kirjapaja

3. Käypä Hoito suositukset asiakkaan tilanteen mukaan esim. Liikunnan käypähoitosuositus 2016 http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075

4. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P.(toim.) 2015. Lihavuus. Duodecim

5. Jokiniva, M. 2013. Hengähdyshetkiä - opas stressittömään elämään, Gummerus.

6. Jokinva, M. 2015. Stressin luomuhoito - täsmätekniikat hengähdyshetkiin. Gummerus.

7. Pietikäinen, A. 2014. Kohti arvoistasi. Duodecim.

8. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy

9. Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. SanomaPro

10. Putkonen, L. 2016. Superhyvää suolistolle ! Herkkävatsaisen elämä kuntoon. Otava

11.Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson työelämäyhteistyö perustuu jokaisen opiskelijan itse hankkiman asiakkaan kautta tapahtuvaan yhteistyöhön.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan koulun tiloissa, virtuualiyhteyksien avulla ja asiakkaalle sekä valmentajalle luontevissa toimintaympäristöissä. Oppimisympäristö voi vaihdella opiskelija/asiakaskohtaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5op laajuinen, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan työtä. Tästä noin 54h on varattu asiakastyöskentelyyn sekä lähitunteihin, 81h on varattu suunnitteluun ja kirjalliseen työskentelyyn.

Sisältö

Opintojakso rakentuu oman asiakastapauksen ympärille. Opiskelija etsii itse tiedon ja rakentaa asiakaslähtöisen suunnitelman, jota toteuttaa ja arvioi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksoa ennen tulee olla suoritettuna kaikki opinnot lukukausilta 1.-5., mukaan lukien ammatilliset harjoittelut 1 ja 2.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi muodostuu raportin perusteella.

Arviointisisällöt ja -tasot on kuvattu tarkasti Moodlesta löytyvästä arviointitaulukosta.

Arviointiasteikko

1-5