Siirry suoraan sisältöön

Motorisen suorituskyvyn ohjaaminen ja terapeuttinen harjoittelu (7 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1238-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 24

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sanna Spets
  • Heli Lankinen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FY19
    Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset
  • Info
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Näyttö
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää motorisen suorituskyvyn ohjaamisen ja terapeuttisen harjiottelun tieteelliset perusteet ja osaa hyödyntää tutkimustietoa tavoitteellisen harjoitusohjelman suunnittelussa.Opiskelija osaa toteuttaa yksilön ja ryhmän ohjaustilanteita erilaisissa toimintaympäristöissä.

Opiskelija

-osaa hyödyntää fyysisen toimintakyvyn ja sen kehittämisen teoreettisia perusteita sekä motorisen suorituskyvyn, motorisen oppimisen ja terapeuttisen harjoittelun keskeisiä periaatteita harjoitus- ja terapiatilanteissa
-tietää harjoittelun vaikutuksen ihmisen kineettisen ketjun osiin ja sen kokonaistoimintaan ja pystyy käyttämään sitä harjoitus- ja terapiatilanteissa
-pystyy hyödyntämään teoriatietoa harjoitusohjelman suunnittelussa ja toteuttamaan tavoitteellisia yksilön ja ryhmän ohjaustilanteita huomioiden terapeuttisen harjoittelun vaikutukset
-hallitsee yksilö- ja ryhmäanalyysin, tavoitteellisen ja tarkoituksenmukaisen harjoitusohjelman suunnittelun ja ohjaamisen perusteet
-osaa hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luentojen ja harjoitustuntien oppimistehtävät, toiminnalliset tehtävät, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely, eri liikuntamuotojen ja terapeuttisen harjoittelun suunnittelu- ja ohjaustehtävät, kirjallisuuteen perustuvien tehtävien suorittaminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla 100% läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. sivut 8-15, 120-134, 356-426. Liikuntatieteellinen Seura.

2. Kauranen, K. 2014. Lihas -rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Tammerprint. Tampere. Lue sivut 440-477

3. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-Kustannus. Lahti

4. Motivoiva keskustelu, Oppiportti, Duodecim Pääsy koulun Haka-tunnuksilla

5. Pihlman, M., Luomala, T., Mäkinen J. 2018. Liikkuvuusharjoittelu - hallittua voimaa ja liikkuvuutta. VK-Kustanus Oy.

6. Aalto, R., Lindberg, A-P., Seppänen, L. 2014. Aktiiviliikkujan venyttelytekniikat. Docendo Oy.

7. Ahonen, J. & Sandström, M. 2011. Liikkuva ihminen -aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy.

8. Ylinen, J. 2010. 2. uusittu painos. Venytystekniikat. Medirehabook Kustannus Oy

9. Kataja, J. 2003. Rentoutuminen ja voimavarat s. 13-86. Edita. Helsinki

10. Unger, A.K. 2016. Uni: 50 meditaatio- ja rentoutumisharjoitusta hyvään yöuneen. Docendo Oy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista.

Oppimisympäristö

Harjoitusluokat, liikuntasali, terapia-allas, kuntosali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7 op eli 7 x 27 = 189h, josta 110h lähiopetusta ja 79h itsenäistä opiskelua.

Sisältö

Kuormitusfysiologian ja biomekaniikan soveltaminen terapeuttisessa harjoittelussa. Toimintakykyä tukevan harjoittelun annostelu ja toteutus: hengitys- ja verenkiertoelimistö, lihaskunto, liikehallinta, liikkuvuus, tasapaino, proprioseptiikka, rentous.
Tavoitteellisen harjoitusohjelman laatiminen ja rytmittäminen, ryhmätoiminnan suunnittelu. Vedessä tapahtuva terapeuttinen harjoittelu. Erilaiset välineet terapeuttisessa harjoittelussa. Kudospatofysiologian ja ravitsemuksen huomiointi harjoittelussa.

Ohjaamisen ja opettamisen perusperiaatteet: ohjausprosessin eri vaiheet, ohjausstrategiat, ryhmädynamiikka, vuorovaikutus, yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet, tunti- ja kausisuunnittelu,erilaisten sisältöjen valinnan ja ohjausmenetelmien harjoitteleminen, motivointi ja palautteenanto, harjoitteluntoteutuksen suunnittelu ja tulosten arviointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tuki- ja liikuntaelimistö ja palpaatio, Kehon kudokset ja elinjärjestelmät, Ihminen eri ikäkausina, Liikkeen ja liikkumisen arviointi

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi

Opintojakson arvosana määräytyy:

1. Harjoitustuntien oppimistehtävissä osoitettavan osaamisen tason näyttö (hyv-hyl)
2. Kudostyöt, asiakkaan kudospatofysiologian huomioiminen kuntoutumisessa (hyv-hyl)
3. Itse itseni asiakkaana kaverin tukemana - harjoitusohjelma ja perustelut, toteuttaminen ja reflektointi (5-0)
4. Terapeuttisen ryhmänohjaus- ja harjoitustilanteen suunnittelu (5-0) ja toteutus (5-0) sekä arviointiin osallistuminen

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta osaamistasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hyödyntää fyysisen toimintakyvyn ja sen kehittämisen teoreettisia perusteita satunnaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan erilaisia terapia- ja harjoitustilanteita. Opiskelijanharjoitteiden suunnittelussa motorisen suorituskyvyn, motorisen oppimisen ja terapeuttisen harjoittelun periaatteiden hyödyntäminen jää heikoksi. Opiskelijan suunnittelemissa ja toteuttamissa yksilö- ja ryhmäharjoitustilanteissa on löydettävissä yhteys toimintakyvyn ja tavoitteiden välille. Harjoitustilanteissa opiskelija osaa toistaa näkemiään ja kokemiaan harjoitteita ja ohjauskeinoja. Opiskelija pystyy ohjatusti esittämään kehittämisnäkökulmia omaan toimintaan.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa hyödyntää fyysisen toimintakyvyn ja sen kehittämisen teoreettisiaperusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan erilaisia terapia- ja harjoitustilanteita. Opiskelija pyrkii huomioimaan harjoitteiden suunnittelussa motorisen suorituskyvyn, motorisen oppimisen ja terapeuttisen harjoittelun periaatteita. Opiskelijan suunnittelemissa ja toteuttamissa yksilö- ja ryhmäharjoitustilanteissa huomioidaan toimintakyky, asiakaslähtöisyys ja tavoitteellisuus. Harjoitustilanteissa opiskelija pyrkii löytämään vaihtoehtoja harjoitteisiin ja ohjaukseen. Opiskelija pystyy esittämään kehittämisnäkökulmia omaan tai toisten ohjaustilanteisiin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa hyödyntää taitavasti fyysisen toimintakyvyn ja sen kehittämisen teoreettisia perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan erilaisia terapia- ja harjoitustilanteita. Opiskelija huomioi harjoitteiden suunnittelussa motorisen suorituskyvyn, motorisen oppimisen ja terapeuttisen harjoittelun keskeiset periaatteet ja osaa perustella valinnat. Opiskelijan suunnittelemissa ja toteuttamissa yksilö- ja ryhmäharjoitustilanteissa huomioidaan monipuolisesti toimintakyky, asiakaslähtöisyys, tavoitteellisuus ja laatu. Harjoitustilanteissa opiskelija osaa soveltaa jouhevasti harjoitteita ja ohjauskeinoja asiakkaan tarpeiden, tilan ja välineiden mukaan. Opiskelija pystyy esittämään perusteltuja kehittämisnäkökulmia omaan tai toisten ohjaustilanteisiin.