Työikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1216-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 27.02.2022
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Kousa
- Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
- Orientaatioluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluennot ja työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moodletentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TH18Terveydenhoitajakoulutus 18S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Orientaatioluento
- Verkkoluennot ja työpajat
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Moodletentti
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työikäisen terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja työn merkitystä ihmiselle sekä edistää hänen työ- ja toimintakykyä sekä terveyttä ja hyvinvointia käyttäen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Lähiopetusta verkossa: aloitusluennot (2h)
- Lähiopetustusta ja työpajat verkossa (7 x 4 h)
- Simulaatiot kahdessa ryhmässä verkossa (6 h)
- Seminaari verkossa (6 h)
- Työlääketieteen tentti Moodlepohjalla itsenäisesti
- Moodletentti ( 2h)
Ajoitus ja läsnäolo
Tämä opintojakso toteutuu 1. periodissa 10.1 - 27.2.2022
- Aloitusinfo (2 h)
- Verkko-opetus ja työpajat (7 x 4h)
- Simulaatiot (6 h)
- Seminaari (6 h)
- Työlääketieteen -tentti itsenäisesti
- Moodletentti ( 2h)
Hyväksymisvaatimuksena osallistuminen:
- Neljään työpajaan ja yksi niistä pitää olla terveystarkastukset -työpaja
- Työlääketieteen tentti
- Simulaatio
- Seminaari
- Moodletentti.
Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)
Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)
Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)
Opintojakson aikana osoitettava materiaali.
Uusintamahdollisuudet
- Työlääketieteen tentti erillisellä Moodle-alustalla, Moodlessa ohjeistus
- Moodletentti ( 2h)
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom/Teams
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 6 op laajuinen eli 162 h opiskelijan työtä.
- Lähiopetus verkossa
- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
Sisältö
- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kaikki terveydenhoitajan perusopinnot pitää olla suoritettu ennen tätä opintojaksoa.
Arviointimenetelmät
- Moodletentti (arviointi 1-5),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Ryhmätehtävä ja seminaari työpaikkaselvitykseen liittyen (arviointi 1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.