Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1216-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 03.10.2021

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

7 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Kousa

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • THK18
    Terveydenhoitajakoulutus 18K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Simulaatio
  • Tentti
  • Seminaari
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työikäisen terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja työn merkitystä ihmiselle sekä edistää hänen työ- ja toimintakykyä sekä terveyttä ja hyvinvointia käyttäen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Lähiopetusta verkossa (2 h)
- Lähiopetustusta, opintopiirit /taitopajat verkossa (7 x 4 h)
- Työlääketieteen -tentti
- Simulaatiot kahdessa ryhmässä (6 h)
- Seminaari (6 h)
- Laite-/ Moodletentti ( 2h)

Ajoitus ja läsnäolo

- Lähiopetus ja työpajat viikoilla 33-37
- Työlääketieteen -tentti viikolla 38 (45 min)
- Simulaatiot viikolla 39 (6 h)
- Seminaari (6 h) viikolla 39
- Laite-/ Moodletentti ( 2h) viikolla 39

Hyväksymisvaatimuksena osallistuminen:
- neljään työpajaan ja yksi niistä pitää olla terveystarkastukset- työpaja
- Työlääketieteen tentti
- Simulaatiot
- Seminaari
- Laite-/ Moodletentti.
Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Uusintamahdollisuudet

- Työlääketieteen tentti erillisellä Moodle-alustalla, Moodlessa ohjeistus
- Laite-/ Moodletentti ( 2h) viikolla 39.

Oppimisympäristö

Moodle ja Teams/zoom, kampus mahdollisuuksien mukaan

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kaikki terveydenhoitajan perusopinnot pitää olla suoritettu ennen tätä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärtää niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.