Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajatyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1215-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 25.09.2022
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Mia Blomqvist
- Elina Kosonen
- Heli Lankinen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
THK19Terveydenhoitajakoulutus 19K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Seminaari
- Simulaatio
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Osaa tukea ja vahvistaa koululaista ja nuorta terveysvalinnoissa sekä toteuttaa terveysseurantaa ja arvioida erityisen tuen ja jatkohoidon tarvetta sekä toimia koulu- ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, seminaarit, simulaatiot, ryhmätehtävät, verkkotehtävät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
STM 2008:37 Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Kouluterveydenhuolto 2002, Stakes oppaita 51
STM 2004:8 Kouluterveydenhuollon laatusuositus; STM 2006:12 Opiskeluterveydenhuollon opas
THL 2012 Menetelmäkäsikirja;
THL 2012. Laaja terveystarkastus.
THL 2010:21 Raportti Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opiskeluterveydenhuollon terveystarkastuskäytännöt, työtavat ja -ympäristöt
Muu Moodlen materiaali.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, verkko-opetus.
Sisältö
Koululaisen ja nuoren terveyspalvelut, lainsäädäntö. opiskelijahuolto ja muu nuorta tukeva toiminta. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, terveystarkastusten sisältö. koulu- ja opiskeluyhteisön sekä opiskelun merkitys.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Amk-perusopinnot, hoitotyön koulutusohjelman perusopinnot ja ammattiopinnot, muut terveydenhoitotyön ammattiopinnot
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata vain koululaisen /opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja toimintamallit koulu/opiskeluterveydenhuollossa, mutta ei välttämättä ymmärrä niiden merkityksiä. Opiskelijan esittelemät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Opiskelija osaa kuvata yhteistyöverkostoja, mutta ei osaa niitä hyödyntää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata koululaisen/opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija osaa kuvata koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lait ja asetukset ja laaja-alaisen terveystarkastuksen prosessin ja keskeiset käsitteet. Opiskelija ymmärtää aikaisemman lasten ja nuorten hoitotyön teoriaperustaa ja ymmärtää niiden yhteydet laajoissa terveystarkastuksissa toisiinsa, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Hallitsee terveyden edistämisen menetelmiä. Ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyöverkostot ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää selkeästi koululaisen/opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija osaa selittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lait ja asetukset ja laaja-alaisen terveystarkastuksen prosessin ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempaa lasten ja nuorten hoitotyön teoriaperustaa ja ymmärtää niiden yhteydet laajoissa terveystarkastuksissa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Osaa käyttää monipuolisesti terveyden edistämisen menetelmiä. Osaa selittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyöverkostot ja osaa selittää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.