Siirry suoraan sisältöön

Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1215-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 16.10.2020

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sinikka Laine
  • Mia Blomqvist
  • Mia Ikonen
  • Heli Lankinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • THK17
    Terveydenhoitajakoulutus 17K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Seminaari
  • Tentti
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Osaa tukea ja vahvistaa koululaista ja nuorta terveysvalinnoissa sekä toteuttaa terveysseurantaa ja arvioida erityisen tuen ja jatkohoidon tarvetta sekä toimia koulu- ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, seminaarit, simulaatiot, ryhmätehtävät, verkkotehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

21.08.2020 - 25.10.2020

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

STM 2008:37 Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.

Kouluterveydenhuolto 2002, Stakes oppaita 51

STM 2004:8 Kouluterveydenhuollon laatusuositus; STM 2006:12 Opiskeluterveydenhuollon opas

THL 2012 Menetelmäkäsikirja;

THL 2012. Laaja terveystarkastus.

THL 2010:21 Raportti Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opiskeluterveydenhuollon terveystarkastuskäytännöt, työtavat ja -ympäristöt

Muu Moodlen materiaali.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle.

Sisältö

Koululaisen ja nuoren terveyspalvelut, lainsäädäntö. opiskelijahuolto ja muu nuorta tukeva toiminta. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, terveystarkastusten sisältö. koulu- ja opiskeluyhteisön sekä opiskelun merkitys.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Amk-perusopinnot, hoitotyön koulutusohjelman perusopinnot ja ammattiopinnot, muut terveydenhoitotyön ammattiopinnot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata vain koululaisen /opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja toimintamallit koulu/opiskeluterveydenhuollossa, mutta ei välttämättä ymmärrä niiden merkityksiä. Opiskelijan esittelemät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Opiskelija osaa kuvata yhteistyöverkostoja, mutta ei osaa niitä hyödyntää.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata koululaisen/opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija osaa kuvata koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lait ja asetukset ja laaja-alaisen terveystarkastuksen prosessin ja keskeiset käsitteet. Opiskelija ymmärtää aikaisemman lasten ja nuorten hoitotyön teoriaperustaa ja ymmärtää niiden yhteydet laajoissa terveystarkastuksissa toisiinsa, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Hallitsee terveyden edistämisen menetelmiä. Ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyöverkostot ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää selkeästi koululaisen/opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija osaa selittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lait ja asetukset ja laaja-alaisen terveystarkastuksen prosessin ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempaa lasten ja nuorten hoitotyön teoriaperustaa ja ymmärtää niiden yhteydet laajoissa terveystarkastuksissa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Osaa käyttää monipuolisesti terveyden edistämisen menetelmiä. Osaa selittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyöverkostot ja osaa selittää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.