Ikääntyneen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1212-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 29.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Kokkonen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TH19Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Tentti
- Luennot
Osaamistavoitteet
Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä ja ohjata asiakkaan tarkoituksenmukaisia palvelukokonaisuuksia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Sisältö:
- ikääntyneiden terveys ja hyvinvointi ja niiden edistäminen
- ns. kolmas ja neljäs ikä elämänvaiheena:
miten ikääntyneet voivat tällä hetkellä Suomessa,
terveysindikaattorit, selvitykset, raportit, ikääntyneiden terveystarkastukset jne.
- Mitä on terve vanheneminen ja mitä ovat ns. normaalit vanhenemismuutokset?
- Keskeiset ikääntyneiden terveyden edistämisen osa-alueet ja suositukset. Ohjaus, neuvonta, erityispiirteet.
Ikäosaaminen ja ikääntymissuunnitelma
geriatria 1op:
keskeiset vanhenemismuutokset eri elinjärjestelmissä,aivoverenkierron häiriöt, dementoivat muistisairaudet, vanhusten delirium, HRO, sääri- ja painehaavat, vanhusten depressio, pehmytosareuma, kaihi, vanhuuuden huonokuuloisuus, pehmytosareuma, osteoporoosi, inkontinenssi
Ajoitus ja läsnäolo
Moodle, luennot, ryhmätyöskentely, tehtävät,itse ohjautuva oppiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle
Hartikainen Sirpa: Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen
Käypä hoito suositukset soveltuvin osin, Skhole materiaali (geriatria)
Kirjallisuutta soveltuvin osin tai vastaavat tiedot muista lähteistä:
Anta Näslindh-Ylispangar: Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen
Tuija Eloranta ja Tiina Punkanen: Vireään vanhuuteen
Ilkka Vuori: Kohti terveempää ikääntymistä, 2016
Muu opettajan materiaali, oma tiedonhaku
Uusintamahdollisuudet
opintojakson aikana lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana, uusinnat yleisenä tenttipäivänä
Oppimisympäristö
Aloitusluento,
Sisältö
Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä ja ohjata asiakkaan tarkoituksenmukaisia palvelukokonaisuuksia
Opiskelija osaa: edistää ikääntyneen ihmisen terveyttä jahyvinvointia / tervettä ikääntymistä, tunnistaa terveen vanhenemisen piirteet, toteuttaa asiakaslähtöistä ja preventiivistä työotetta, toteuttaa terveyttä edistäviä toimintamuotoja suunnitellessaan ja toteuttaessaan terveydenhoitajatyötä. Opiskelija osaa edistää ikääntyneen kokonaisvaltaistaterveyttä ja ymmärtää preventiivisen näkemyksen merkityksen ikääntyneiden terveydenhoitajatyössä.
geriatria: opiskelija osaa kuvata kekseisimmät vanhenemismuutokset , opiskelija osaa selittää tavallisimpien geriatristen häiriöiden syyt, altistavat tekijät, oireet, hoidon ja merkityksen sekä potilaalle että yhteiskunnalle
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden opinnot hyväksytysti
Arviointimenetelmät
Hyväksytty tentin (geriatria)ja tehtävien suoritus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-hylätty
3
Opiskelija osaa kuvata ja kartoittaa ikääntyneen asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Opiskelija osaa auttaa ikääntynyttä asiakasta tunnistamaan omia voimavarojaan terveyden ylläpitämisessä ja omahoidossa. Opiskelija tietään asiakkaan osallisuuden ja päätöksentekotaitojen tärkeyden. Opiskelija tietää ikääntyneen asiakkaan ja tämän perheen hoidon kokonaisuuden sekä palveluohjauksellisen työotteen ja preventiivisen hoitotyön. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja kykenee ammatilliseen ajatteluun ja toimintaan.