Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1212-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 29.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sari Kokkonen

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info
  • Tentti
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä ja ohjata asiakkaan tarkoituksenmukaisia palvelukokonaisuuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Sisältö:

- ikääntyneiden terveys ja hyvinvointi ja niiden edistäminen

- ns. kolmas ja neljäs ikä elämänvaiheena:

miten ikääntyneet voivat tällä hetkellä Suomessa,
terveysindikaattorit, selvitykset, raportit, ikääntyneiden terveystarkastukset jne.

- Mitä on terve vanheneminen ja mitä ovat ns. normaalit vanhenemismuutokset?

- Keskeiset ikääntyneiden terveyden edistämisen osa-alueet ja suositukset. Ohjaus, neuvonta, erityispiirteet.

Ikäosaaminen ja ikääntymissuunnitelma

geriatria 1op:

keskeiset vanhenemismuutokset eri elinjärjestelmissä,aivoverenkierron häiriöt, dementoivat muistisairaudet, vanhusten delirium, HRO, sääri- ja painehaavat, vanhusten depressio, pehmytosareuma, kaihi, vanhuuuden huonokuuloisuus, pehmytosareuma, osteoporoosi, inkontinenssi

Ajoitus ja läsnäolo

Moodle, luennot, ryhmätyöskentely, tehtävät,itse ohjautuva oppiminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle

Hartikainen Sirpa: Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen

Käypä hoito suositukset soveltuvin osin, Skhole materiaali (geriatria)

Kirjallisuutta soveltuvin osin tai vastaavat tiedot muista lähteistä:

Anta Näslindh-Ylispangar: Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen

Tuija Eloranta ja Tiina Punkanen: Vireään vanhuuteen

Ilkka Vuori: Kohti terveempää ikääntymistä, 2016

Muu opettajan materiaali, oma tiedonhaku

Uusintamahdollisuudet

opintojakson aikana lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana, uusinnat yleisenä tenttipäivänä

Oppimisympäristö

Aloitusluento,

Sisältö

Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä ja ohjata asiakkaan tarkoituksenmukaisia palvelukokonaisuuksia

Opiskelija osaa: edistää ikääntyneen ihmisen terveyttä jahyvinvointia / tervettä ikääntymistä, tunnistaa terveen vanhenemisen piirteet, toteuttaa asiakaslähtöistä ja preventiivistä työotetta, toteuttaa terveyttä edistäviä toimintamuotoja suunnitellessaan ja toteuttaessaan terveydenhoitajatyötä. Opiskelija osaa edistää ikääntyneen kokonaisvaltaistaterveyttä ja ymmärtää preventiivisen näkemyksen merkityksen ikääntyneiden terveydenhoitajatyössä.

geriatria: opiskelija osaa kuvata kekseisimmät vanhenemismuutokset , opiskelija osaa selittää tavallisimpien geriatristen häiriöiden syyt, altistavat tekijät, oireet, hoidon ja merkityksen sekä potilaalle että yhteiskunnalle

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden opinnot hyväksytysti

Arviointimenetelmät

Hyväksytty tentin (geriatria)ja tehtävien suoritus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty-hylätty



3

Opiskelija osaa kuvata ja kartoittaa ikääntyneen asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Opiskelija osaa auttaa ikääntynyttä asiakasta tunnistamaan omia voimavarojaan terveyden ylläpitämisessä ja omahoidossa. Opiskelija tietään asiakkaan osallisuuden ja päätöksentekotaitojen tärkeyden. Opiskelija tietää ikääntyneen asiakkaan ja tämän perheen hoidon kokonaisuuden sekä palveluohjauksellisen työotteen ja preventiivisen hoitotyön. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja kykenee ammatilliseen ajatteluun ja toimintaan.