Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva hoitotyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1207-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

30.08.2020 - 17.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Eeva Tuomenoksa

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SH19M
    Sairaanhoitajakoulutus 19S, monimuotototeutus, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä ja soveltaa eettistä päätöksentekoprosessia potilaan hoidossa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä ja soveltaa eettistä päätöksentekoprosessia potilaan hoidossa.

Opintojakson/osan tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hoitotieteen peruskäsitteet, kuvata hoitotieteen teorioita ja tiedon tuottamista, arvioida hoitotieteellistä tietoa ja soveltaa sitä näyttöön perustuvan toiminnan pohjaksi. Opiskelija osaa selittää etiikan peruskäsitteet, kuvata eettisiä ongelmia hoitotyössä ja käyttää eettistä päätöksentekoprosessia pohtiessaan hoitotyön eettisiä ongelmia.

Opetusjärjestelyt
2H:n info pakollinen, omat koneet mukaan. Verkossa3x 4h, luennot, oppimistehtävät ja seminaarit. Aktiivisuus tunneilla vaikuttaa arvosanaan. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali
Leino-Kilpi & Välimaa: Etiikka hoitotyössä, uusin painos. Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Kukkola & Kotisaari (2012): Potilaan oikeudet hoitotyössä. Lauri & Elomaa: Hoitotieteen perusteet, uusin painos. Opintojakson aikana osoitettava materiaali (Moodle, SKHole soveltuvin osin).

Sisältö

Sisältö

- Hoitotyön etiikan peruskäsitteet, sairaanhoitajan eettinen osaaminen ja sen kehittyminen, eettinen päätöksentekopprosessi, potilaan asema ja oikeudet. Oppimistehtävä 1.

- Hoito tieteenä ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hoitotieteen kehittyminen ja teorian tuottaminen, hoitotieteellisen tiedon arviointi ja suhde hoitotyön käytäntöön. Oppimistehtävä 2.

- Molemmat oppimistehtävät suoritettavayhtäaikaa kirurgisen hoitotyön (kir. tehtävä) ja näyttöön perustuva hoitotyö (etiikan tehtävä) opintojaksoilla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Osaamisjuonteet: eettinen osaaminen, hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus, näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko

Edeltävät opinnot: Tiedon hankinta, arviointi ja raportointi 3 op

Arviointimenetelmät

Hyväksymisvaatimukset
Oppimistehtävien 1 ja 2 laatiminen, esittäminen ja osallistuminen seminaareihin. Seminaareista tarkemmat ohjeet Moodlessa.

Arviointiasteikko: Oppimistehtävät 1 ja 2 arvioidaan numeerisesti asteikolla K5-T1 tai hylätty/täydennettävä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

T2-T1: Opiskelija määrittelee ja kuvaa niin etiikan kuin hoitotieteen keskeiset käsitteet/selvitettävän ilmiön suppeasti, lähteiden käyttö niukkaa ja yhteys selvitettävään ilmiöön ei ole selkkeä, tiedon soveltaminen (ensi)hoitotyöhön vähäistä, oppimistehtävä ei etene loogisesti, raportti noudattaa kirjoittamisohjeita vain osittain, seminaariesitys ja diat eivät noudosta selkeää kokonaisuutta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

H4-H3: Opiskelija osaa määritellä ja kuvata niin etiikan kuin hoitotieteen keskeiset käsitteet/selvitettävän ilmiön olennaiset piirteet, käyttää lähteitä, pyrkii soveltamaan tietoa käytäntöön, oppimistehtävä etenee melko selkeästi, raportti noudattaa pääosin kirjallisen työn ohjeita, seminaariesitys on selkeä ja diat tukevat esitystä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

K5: Opiskelija osaa määritellä ja kuvata niin etiikan kuin hoitotieteen keskeiset käsitteet/selvitettävän ilmiön perustellusti, hyödyntää lähdekirjallisuutta monipuolisesti, osoittaa kykyä soveltaa tietoa (ensi)hoitotyön käytäntöön, oppimistehtävä etenee loogisesti, raportti noudattaa kirjallisen työn ohjeita, seminaariesitys on johdonmukainen, monipuolinen ja perusteltu, diat tukevat seminaariesitystä erittäin hyvin.