Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan, laulun ja leikin menetelmiä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1190-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

14.09.2020 - 28.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Milla Reponen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO18
    Sosionomikoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää liikunnan, leikin ja musiikin merkityksen lapsen kasvun tukena ja oppii soveltamaan liikunnan, leikin ja musiikin eri menetelmiä kasvatustyössään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen ja pienryhmänä toteutuva oppimistehtävätyöskentely, toiminnalliset harjoitukset.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla.

Ajoitus ja läsnäolo

viikot 38-48.
Ensimmäisillä lähitunneilla tulee olla paikalla.Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää muillakin lähitunneilla aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja
- Kangas, J. & Fonsen, E. (toim.) 2018. Leikin ammattilaiset. Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen toimintamuotona
- muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa

Työelämäyhteistyö

Toiminnalliset ohjausharjoitukset Lappeenrannan päiväkodeissa

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävien palautusajankohdat sovitaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Oppimistehtäviä voi sovitusti palauttaa lukuvuoden 2020-2021 aikana, mikäli tulee pakottava tarve joustaa palautusajankohdissa,.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, Moodle- ja Zoom- verkkoympäristöt. Päiväkodit Lappeenrannan alueella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja harjoitukset 2,5 op
Opiskelijan itsenäinen ja pienryhmätyöskentely 2,5 op

Sisältö

- Musiikki, laulu, leikki ja liikunta varhaiskasvatussuunnitelmassa ja lapsen kehityksen tukena sekä oppimisen alueina
- Leikin teoria ja leikin ohjaaminen, leikillisyys varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä
- Lapsen motorinen kehitys ja sen tukeminen
- Tavoitteellinen ohjaaminen laulun, leikin ja likunnan keinoin varhaiskasvatuksessa
- Arjen tavoitteellinen liikunnallistaminen varhaiskasvatuksessa
- Arjen pedagoginen tavoitteellistaminen musiikin, laulun ja leikin keinoin varhaiskasvatuksessa
- Toiminnallisia taitoharjoituksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettuna (tai samanaikaisesti meneillään) opintojakso Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tai hänellä on perustiedot ja kokemus varhaiskasvatuksesta toimintaympäristönä sekä tätä toimintaa ohjaavasta lainsäädännöstä ja ohjaavista asiakirjoista.

Arviointimenetelmät

Opintojakso edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa lähiopetuksessa. Läsnäoloon liittyvistä vaatimuksista tarkempi tieto tulee Moodleen ja kerrotaan opintojakson ensimmäsellä lähiopetuskerralla.
Kokonaisarvosana koostuu lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä toteutuvista harjoituksista ja oppimistehtävistä.
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän poissaolonsa aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Lähitunneille osallistuminen. Oppimistehtävien hyväksytty, aikataulunmukainen suorittaminen: Opiskelija käyttää opintojakson sisältöihin liittyvää teoreettista käsitteistöä asianmukaisesti ja johdonmukaisesti ja hän osoittaa kykyä soveltaa tätä tietoaan myös käytännön harjoituksissa.