Osallisuutta edistävä työelämäprojekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1189-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Taija Nöjd
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOK19Sosionomikoulutus 19K, Lappeenranta
-
SOK19MSosionomikoulutus 19K, monimuotototeutus, Lappeenranta
Pienryhmät
- Seminaari
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osallisuuden merkityksen ja osaa soveltaa osallisuutta edistäviä työmenetelmiä sosiaalialan käytännön toiminnassa ja palveluiden kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään osallisuuteen käsitteenä ja ilmiönä sekä osallisuutta edistävään kehittämistyöhön. Opintojaksolla otetaan haltuun niin osallistavia menetelmiä kuin kehittämistyön menetelmiä.
Opetusjärjestelyt: Luennot ja työpajat, seminaari, osallistuminen kehittämistyöhön ja kehittämistyöhön liittyvät oppimistehtävät, yksilötehtävät sekä pienryhmätyöskentely, jonka aikana opiskelijat laativat hankesuunnitelman valitsemastaan kehittämiskohteesta.
Opintojakson kontaktiopetus toteutetaan joko verkko- tai lähiopetuksena ryhmäkoosta ja kevään työskentelyohjeista riippuen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja seminaareihin, aktiivinen osallistuminen hankessuunnitelman tekemiseen ja käytännön kehittämistyöhön sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson aikana.
Sisältö
- Näkökulmia osallisuuteen
- Looginen viitekehys hankesuunnittelun ja kehittämistyön välineenä
- Näyttöön perustuva käytäntö
- Osallistavat työmenetelmät
- Tutustuminen ja osallistuminen meneillään olevaan hankkeeseen
- Yksilö- ja pienryhmätyöskentely: oppimistehtävät sekä hankesuunnitelma pienryhmätehtävänä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Riittävät sosiaalialan perus- ja ammattiopinnot = 2 lukuvuoden opinnot
Arviointimenetelmät
Opintojakson tavoite: Opiskelija tunnistaa osallisuuden merkityksen ja osaa soveltaa osallisuutta edistäviä työmenetelmiä sosiaalialan käytännön toiminnassa ja palveluiden kehittämisessä.
Opintojakson osatavoitteet:
Opiskelija osaa
-tunnistaa osallisuuden merkityksen sosiaalialan työssä
-soveltaa osallisuuden periaatteita sosiaalialan työssä
-laatia kehittämissuunnitelman osallisuutta edistävään projektiin
-arvioida osallisuuteen liittyviä käytäntöjä
Arviointi kohdentuu yksilötehtäviin, pienryhmätehtävään sekä opintojakson tapahtumiin osallistumiseen.
Arviointiasteikko
1-5