Siirry suoraan sisältöön

Pienen lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1188-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO19
    Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1
  • Simulaatio 1
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja osaa havainnoida ja arvioida sitä, sekä ymmärtää leikin ja tutkimisen merkityksen lapsen oppimiselle ja oppii soveltamaan näitä tietoja kasvatustyössä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojaksoon kuuluu ENNAKKOTEHTÄVÄ, joka palautetaan opintojakson alkuun mennessä. Tehtävä ja sen palautusalusta löytyy Moodlesta. Ota yhteys opettajiin, mikäli ennakkotehtävään liittyy kysyttävää.


Muu toteutus:
- Opetus/työpajat kampuksella
- Verkkoluennot zoomissa
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen opiskelu
- (Suullinen) tentti

Ajoitus ja läsnäolo

- Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa lähiopetuksessa
- Ensimmäisellä lähiopetuskerralla opiskelijan tulee olla paikalla, jotta pääset mukaan toiteutukseen
- Tämän opintojakson tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen pedagogista, syventävää harjoittelua tai se on samanaikaisesti harjoittelun kanssa menossa


- Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu vaka-kelpoisuutta suorittaville opiskelijoille

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Karila, K. & Lipponen, L. 2017. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. HUOM! TÄHÄN KIRJAAN LIITTYY ENNAKKOTEHTÄVÄ
- Koivunen, M. & Lehtinen, T. 2016. Kasvu kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille

- Fonsen, E., Heikka, J. & Vlasov, J. 2020. Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Pihlaja, P. & Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus

hyödyllistä lisämateriaalia:
- Rintakorpi, K. & Vihmari-Henttonen, E. 2017. Tää on meidän maailma! Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa (tutustu kirjaan etukäteen ja ota se mukaan tunnille, joilla käsitellään pedagogista dokumentointia)


Tentti
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T,. Pajulahti, R. & Sajaniemi N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvtuksessa

- muu luennoilla sovittava materiaali

Työelämäyhteistyö

Tarkentuuu opintojakson alkaessa.

Uusintamahdollisuudet

- Suullinen tentti opintojakson päättyessä
- Uusintatentti sovitaan opintojakson opettajien kanssa, mikäli sellaista tarvitaan.

Oppimisympäristö

- Lappeenrannan kampus
- Verkko-oppimisympäristöt Moodle ja Zoom

- Mahdolliset opintokäynnit, vierailijat yms. työelämäyhteistyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus + suullinen tentti 2,5op
- Opiskelijan itsenäinen työskentely (oppimistehtävät ja tenttiin valmistautuminen) 2,5op

Sisältö

- Alle kouluikäisen lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen, sen havainnointi ja arviointi
- Pienen lapsen kasvun ja oppimisen tuki
- Pedagogisen toiminnan dokumentointi ja arviointi
- Kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa
- Dialoginen kasvatusyhteistyö työmenetelmänä ja toimintamallina
- Pelillisyys oppimisen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka -opintojakso (5op) ja Liikunnan, laulun ja leikin -opintojakso (5op) hyväksytysti suoritettu

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvioinnissa huomioidaan
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo opetuksessa
- Ennakkotehtävä ja muut oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Opintojakson kokoava suullinen pienryhmätentti, painottuu kokonaisarvosanassa

- Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän sen aikana aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa. Runsaat poissaolot lähiopetuksesta voivat vaikuttaa arvosanaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata aikatauluja ja/tai hän ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa, millaista on lapsen edun ja hänen kehitystasonsa mukainen hyvä varhaiskasvatus. Hän tuntee pedagogisen dokumentoinnin sekä kehityspsykologisen havainnoinnin perusteita ja hän tuntee alle kouluikäisen lapsen normaalia kehitystä. Hän osaa toimia kasvattajana joitakin tavoitteita asettaen ja tunnistaa kasvatusyhteistyön elementtejä. Opiskelija noudattaa aikatauluja vaihtelevasti ja osallistumisaktiivisuus vähäistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida, millaista on lapsen edun ja hänen kehitystasonsa mukainen hyvä varhaiskasvatus. Hän osaa pedagogisen dokumentoinnin sekä kehityspsykologisen havainnoinnin perusteet ja hän tuntee hyvin alle kouluikäisen lapsen normaalin kehityksen. Hän osaa toimia kasvattajana tavoitteita asettaen. Opiskelija osaa toimia kasvatusyhteistyön periaatteiden mukaisesti, lapsen ja hänen perheensä osallisuutta vahvistaen. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja osallistumisaktiivisuus on hyvää.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida hyvin, millaista on lapsen edun ja hänen kehitystasonsa mukainen hyvä laadukas varhaiskasvatus, ja hän osaa soveltaen arvioida alan kehittämistarpeita. Hän osaa hyvin pedagogisen dokumentoinnin sekä kehityspsykologisen havainnoinnin perusteet ja hän tuntee sekä osaa arvioida hyvin alle kouluikäisen lapsen normaalia kehitystä. Hän osaa toimia kasvattajana tavoitteellisesti, lapsen ja hänen perheensä osallisuutta vahvistaen.Opiskelija osaa toimia kasvatusyhteistyön periaatteiden mukaisesti, lapsen ja hänen perheensä osallisuutta vahvistaen. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja osallistumisaktiivisuus on erinomaista.