Pienen lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1188-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 04.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOK18Sosionomikoulutus 18K, Lappeenranta
-
SOK18MSosionomikoulutus 18K, monimuotototeutus, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
- Itsenäinen 1
- Luennot 1
- Opintokäynti/ekskursio 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja osaa havainnoida ja arvioida sitä, sekä ymmärtää leikin ja tutkimisen merkityksen lapsen oppimiselle ja oppii soveltamaan näitä tietoja kasvatustyössä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Opintojaksoon kuuluu ENNAKKOTEHTÄVÄ, joka palautetaan opintojakson alkuun mennessä. Tehtävä ja sen palautusalusta löytyy Moodlesta. Ota yhteys opettajiin, mikäli et ole saanut Moodleen avainta.
Muu toteutus:
- Luennot (lähi- ja verkko-opetus)
- Oppimistehtävät, vierailijat, opintokäynnit
- Vaaditavaan kirjallisuuteen perehtyminen
- Itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt
- (Suullinen) tentti
Ajoitus ja läsnäolo
- Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa lähiopetuksessa
- Ensimmäisellä lähiopetuskerralla opiskelijan tulee olla paikalla
- Tämän opintojakson tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen pedagogista, syventävää harjoittelua tai se on samanaikaisesti harjoittelun kanssa menossa
- Aloitustunnit viikolla 35, lopetus viikolla 49. Tarkempi ohjelma lukujärjestyksessä ja opintojakson alkaessa
- Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu vaka-kelpoisuutta suorittaville opiskelijoille
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Karila, K. & Lipponen, L. 2017. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. HUOM! TÄHÄN KIRJAAN LIITTYY ENNAKKOTEHTÄVÄ, ota yhteys opettajaan ennen opintojakson alkua
- Koivunen, M. & Lehtinen, T. 2016. Kasvu kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Rintakorpi, K. & Vihmari-Henttonen, E. 2017. Tää on meidän maailma! Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa (tutustu kirjaan etukäteen ja ota se mukaan tunnille, joilla käsitellään pedagogista dokumentointia. Kaikilla ei tarvitse olla kirjaa tunnilla)
- Pihlaja, P. & Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus
Tentti
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T,. Pajulahti, R. & Sajaniemi N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvtuksessa
- muu luennoilla sovittava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Tarkentuuu opintojakson alkaessa.
Uusintamahdollisuudet
- Suullinen tentti opintojakson päättyessä
- Jos uusintatenttiä tarvitaan niin Hyviksen yleiset tenttitäivät ovat käytettävissä syksyllä 2020 (päivät voivat vielä muuttua ; 19.11., ja 10.12.)
Oppimisympäristö
- Lappeenrannan kampus
- Verkko-oppimisympäristöt Moodle ja Zoom
- Mahdolliset opintokäynnit, vierailijat yms. työelämäyhteistyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus + suullinen tentti 2,5op
- Opiskelijan itsenäinen työskentely (oppimistehtävät ja tenttiin valmistautuminen) 2,5op
Sisältö
- Alle kouluikäisen lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen, sen havainnointi ja arviointi
- Pienen lapsen kasvun ja oppimisen tuki
- Pedagogisen toiminnan dokumentointi ja arviointi
- Kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa, interkulttuurinen kompetenssi varhaiskasvatuksessa
- Dialoginen kasvatusyhteistyö työmenetelmänä ja toimintamallina
- Pelillisyys oppimisen tukena
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka -opintojakso (5op) ja Liikunnan, laulun ja leikin -opintojakso (5op) hyväksytysti suoritettu
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvioinnissa huomioidaan
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa
- Ennakkotehtävä ja muut oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Opintojakson kokoava suullinen pienryhmätentti, painottuu kokonaisarvosanassa
- Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän sen aikana aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa. Runsaat poissaolot lähiopetuksesta voivat vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei noudata aikatauluja ja/tai hän ei saavuta tasoa 1.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tunnistaa, millaista on lapsen edun ja hänen kehitystasonsa mukainen hyvä varhaiskasvatus. Hän tuntee pedagogisen dokumentoinnin sekä kehityspsykologisen havainnoinnin perusteita ja hän tuntee alle kouluikäisen lapsen normaalia kehitystä. Hän osaa toimia kasvattajana joitakin tavoitteita asettaen ja tunnistaa kasvatusyhteistyön elementtejä. Opiskelija noudattaa aikatauluja vaihtelevasti ja osallistumisaktiivisuus vähäistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida, millaista on lapsen edun ja hänen kehitystasonsa mukainen hyvä varhaiskasvatus. Hän osaa pedagogisen dokumentoinnin sekä kehityspsykologisen havainnoinnin perusteet ja hän tuntee hyvin alle kouluikäisen lapsen normaalin kehityksen. Hän osaa toimia kasvattajana tavoitteita asettaen. Opiskelija osaa toimia kasvatusyhteistyön periaatteiden mukaisesti, lapsen ja hänen perheensä osallisuutta vahvistaen. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja osallistumisaktiivisuus on hyvää.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida hyvin, millaista on lapsen edun ja hänen kehitystasonsa mukainen hyvä laadukas varhaiskasvatus, ja hän osaa soveltaen arvioida alan kehittämistarpeita. Hän osaa hyvin pedagogisen dokumentoinnin sekä kehityspsykologisen havainnoinnin perusteet ja hän tuntee sekä osaa arvioida hyvin alle kouluikäisen lapsen normaalia kehitystä. Hän osaa toimia kasvattajana tavoitteellisesti, lapsen ja hänen perheensä osallisuutta vahvistaen.Opiskelija osaa toimia kasvatusyhteistyön periaatteiden mukaisesti, lapsen ja hänen perheensä osallisuutta vahvistaen. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja osallistumisaktiivisuus on erinomaista.