Ratkaisukeskeiset ja yhteisölliset työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1182-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Kosonen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOK19Sosionomikoulutus 19K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Info 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely,moodle, opintokäynnit (tentti?).
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus alkaa viikolla 34 ja loppuu viikolla 46 Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Lähitunteja on yhteensä 4x8
aloitus, lopetus ja harjoitustunneilla oltava mukana, tai jos on tehtävien purkutunneilta poissa on itse esitettävä suunnitelma korvaavista toimista, joilla harjoitukset ja tehtävät suorittaa.
Kurssiin liittyy kirjallinen ennakkotehtävä, joka käydään läpi ensimmäisillä oppitunneilla viikolla 34. Tehtävä palautetaan moodleen kurssin alussa oppituntien alettua:
ENNAKKOTEHTÄVÄ
Selvitä mitä tarkoitetaan Ratkaisukeskeisillä ja yhteisöllisillä työmenetelmillä.
Lue/katso 3-4 Ratkes lehteä ja tutustu sen esittelemiin ratkaisukeskeisiin ja yhteisöllisiin työmenetelmiin ja nosta niistä esiin min.3-5 erilaista menetelmää, jotka kiinnostavat sinua eniten. Lähde: https://ratkes.fi/lehti/ tai googlaa ratkes-lehti
Esittele nämä itseäsi kiinnostavat menetelmät ensimmäisillä oppitunneilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ratkaisukeskeisiin ja yhteisöllisiin menetelmiin liittyvä kirjallisuus ja nettimateriaali, Ratkes-lehti
Muu luennoilla sovittava materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvoteltava opettajien kanssa
Työelämäyhteistyö
harjoitellaan ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä työmenetelmiä käytännössä esim. työelämässä ja vapaa-ajalla osana opintojaksoa
Uusintamahdollisuudet
sovittava opettajan kanssa tarvittaessa
Jos tenttiä tarvitaan niin Hyviksen yleiset tenttitäivät ovat käytettävissä syksyllä 2020 (päivät voivat vielä muuttua ; 20.8., 24.9., 15.10., 19.11., ja 10.12.)
Oppimisympäristö
Oppilaitos :lähitunnit, ryhmissä tehtävien teko
etätehtävät ja menetelmien harjoittelu käytännössä kuten esim. työelämässä, vapaa-ajalla jne
moodlen aineistot
mahdollinen kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus alkaa viikolla 34 ja loppuu viikolla 46. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Lähitunteja on yhteensä 4x8
Ennakkotehtävä, tehtävä ennen oppituntien alkua
Tämän lisäksi opintoihin kuuluu ratkaisukeskeisten ja yhteisöllisten menetelmien harjoituksia ja toteutuksia käytännössä (etänä)
+ moodlen materiaali
Sisältö
Ratkaisukeskeisen työotteen ja taidon kehittäminen sekä teorian että käytännön harjoitusten avulla.
Yhteisösosiaalityön historia ja nykytila, sosiaalipedagoginen työote, yhteisöllisiin menetelmiin tutustuminen, yhdyskuntatyö, vertaistukitoiminta, vapaaehtoistyö, voimavaraistaminen, kansalaistoiminta, yhteisökasvatus.
Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta.
Opiskelija osaa
keskeiset motivaation käsitteet ja merkitykset; ratkaisukeskeinen coaching
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita elikäyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä;
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä
sekä
käyttää sosiaalipedagogista työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei tarvita edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Läsnäolo ja osallistuminen lähiopetuksessa, oppimistehtävät, tehtävien teko ja osalllistuminen yhteiseen keskusteluun
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähituntien harjoituksiin ja tehtävien tekoon tai purkuun.
Tehtäviä puuttuu
Opiskelija ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää
ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä työssään
Opiskelija osaa
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita elikäyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä;
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä
sekä
käyttää sosiaalipedagogista työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan