Siirry suoraan sisältöön

Ratkaisukeskeiset ja yhteisölliset työmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1182-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiia Kosonen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOK19
    Sosionomikoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Info 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely,moodle, opintokäynnit (tentti?).

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus alkaa viikolla 34 ja loppuu viikolla 46 Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Lähitunteja on yhteensä 4x8
aloitus, lopetus ja harjoitustunneilla oltava mukana, tai jos on tehtävien purkutunneilta poissa on itse esitettävä suunnitelma korvaavista toimista, joilla harjoitukset ja tehtävät suorittaa.

Kurssiin liittyy kirjallinen ennakkotehtävä, joka käydään läpi ensimmäisillä oppitunneilla viikolla 34. Tehtävä palautetaan moodleen kurssin alussa oppituntien alettua:
ENNAKKOTEHTÄVÄ
Selvitä mitä tarkoitetaan Ratkaisukeskeisillä ja yhteisöllisillä työmenetelmillä.
Lue/katso 3-4 Ratkes lehteä ja tutustu sen esittelemiin ratkaisukeskeisiin ja yhteisöllisiin työmenetelmiin ja nosta niistä esiin min.3-5 erilaista menetelmää, jotka kiinnostavat sinua eniten. Lähde: https://ratkes.fi/lehti/ tai googlaa ratkes-lehti
Esittele nämä itseäsi kiinnostavat menetelmät ensimmäisillä oppitunneilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ratkaisukeskeisiin ja yhteisöllisiin menetelmiin liittyvä kirjallisuus ja nettimateriaali, Ratkes-lehti
Muu luennoilla sovittava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltava opettajien kanssa

Työelämäyhteistyö

harjoitellaan ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä työmenetelmiä käytännössä esim. työelämässä ja vapaa-ajalla osana opintojaksoa

Uusintamahdollisuudet

sovittava opettajan kanssa tarvittaessa

Jos tenttiä tarvitaan niin Hyviksen yleiset tenttitäivät ovat käytettävissä syksyllä 2020 (päivät voivat vielä muuttua ; 20.8., 24.9., 15.10., 19.11., ja 10.12.)

Oppimisympäristö

Oppilaitos :lähitunnit, ryhmissä tehtävien teko
etätehtävät ja menetelmien harjoittelu käytännössä kuten esim. työelämässä, vapaa-ajalla jne
moodlen aineistot
mahdollinen kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus alkaa viikolla 34 ja loppuu viikolla 46. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Lähitunteja on yhteensä 4x8
Ennakkotehtävä, tehtävä ennen oppituntien alkua
Tämän lisäksi opintoihin kuuluu ratkaisukeskeisten ja yhteisöllisten menetelmien harjoituksia ja toteutuksia käytännössä (etänä)
+ moodlen materiaali

Sisältö

Ratkaisukeskeisen työotteen ja taidon kehittäminen sekä teorian että käytännön harjoitusten avulla.

Yhteisösosiaalityön historia ja nykytila, sosiaalipedagoginen työote, yhteisöllisiin menetelmiin tutustuminen, yhdyskuntatyö, vertaistukitoiminta, vapaaehtoistyö, voimavaraistaminen, kansalaistoiminta, yhteisökasvatus.

Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta.
Opiskelija osaa

keskeiset motivaation käsitteet ja merkitykset; ratkaisukeskeinen coaching
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita elikäyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä;
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä

sekä

käyttää sosiaalipedagogista työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei tarvita edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Läsnäolo ja osallistuminen lähiopetuksessa, oppimistehtävät, tehtävien teko ja osalllistuminen yhteiseen keskusteluun

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähituntien harjoituksiin ja tehtävien tekoon tai purkuun.
Tehtäviä puuttuu
Opiskelija ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää
ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä työssään
Opiskelija osaa
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita elikäyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä;
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä

sekä

käyttää sosiaalipedagogista työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan