Lapsen ja perheen hyvinvoinnin tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1178-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
14.09.2020 - 11.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leena Purmonen
Opetusryhmät
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SO19Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Itsenäinen 1
- Kenttä 1
- Luennot 1
- Opintokäynti/ekskursio 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset perheelle ja sen yksittäisille jäsenille. Opiskelija harjaantuu kohtaamaan, ohjaamaan ja tukemaan perheitä erilaisissa elämän- ja erityistilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely. Moodle-materiaali
Tarkempi sisällön ja opintojakson etenemisen kuvaus tulee opintojakson Moodle-alustalle.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 38-48
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Gjerstad, E. 2015. Kuka on kukkulan kuningas? Lasten ja aikuisten väliset valtasuhteet kasvun tukena
- muu materiaali sovitaan erikseen opintojakson alkaessa
Lisälukemista:
Petteri Eerola & Henna Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet
MLL sivut www.mll.fi
Väestöliiton sivut www.vaestoliitto.fi
thl.fi
okm.fi
stm.fi
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla tehdään erilaisia oppimistehtäviä, joiden tarkempi palautusajankohta ja vaikutus arvioinntiin sovitaan opintojakson alussa. Palautusaikataulusta poikkeaminen tai tehtävien tekemättä jättäminen voi vaikuttaa opintojakson arvosanaan.
Opintojakso päättyy numeerisesti arvioitavaan tenttiin 24.11.2020 klo 8-12 moodlessa tai
Oppimisympäristö
Moode
Sisältö
-Varhaiskasvatus perhepalveluna lapsen ja perheen hyvinvoinnin tukena tukena, varhaiskasvatussuunnitelma, lapsiperheiden palvelut ja yhteiskunnan tuki lapsiperheille (oppimistehtävä), ohjaavat asiakirjat esim. lainsäädäntö
-Perhe käsitteenä, perhekäsityksen muutokset, erilaiset perhetyypit, ydin- ja uusperheen kehitysvaiheet
-Perhe kasvuympäristönä (Bronfenbrenner)
- kasvatustyylit, millaista on hyvä kasvatus, vanhemmuuden yms. roolikartta
-Lapsen kasvua ja kehitystä suojaavat ja uhkaavat asiat perheessä ja yhteiskunnassa (oppimistehtävä)
-Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde ja niiden merkitys (oppimistehtävä)
-Lapset puheeksi-menetelmä perheiden toimivuutta tukemassa (oppimistehtävä)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opetussunnitelman mukainen eteneminen opinnoissa. ja yksilön kehitys yhteisön jäsenenä- opintojakson hyväksytty suoritus (tai sen korvaana hyväksiluku).
Arviointimenetelmät
- MOODLETENTTI: numeerinen arviointi 1-5/hyl
- oppimistehtäviä ei arvioida numeerisesti
-
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita Tason 1 mukaisesti, eikä noudata aikatauluja, yhteistyössä puutteita, useita tehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tuntevansa perheen kasvuympäristönä, perheen dynamiikan ja varhaisen vuorovaikutuksen sekä varhaiskasvatuksen keskeiset linjaukset. Hän käyttää niihin liittyviä teoreettisia käsitteitä vaihtelevasti/ epäjohdonmukaisesti arkitietoon painottuen. Aikataulujen noudattamisessa puutteellisuuksia. Toimii ryhmäehtävissä osana ryhmää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
tunnistaa
varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen ja perheen hyvinvoinnille,
varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmän
(varhais)kasvatuksen periaatteita ja ohjaavat asiakirjat
tunnistaa ja analysoida perheiden monimuotoisuutta
kertoa mitä on tietoinen kasvatus ja tunnistaa eri kasvatustyylit ja niiden vaikutuksen lapseen
tunnistaa varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen
Hän käyttää asianmukaisia teoreettisia käsitteitä arkitiedon ja teoreettisen tiedon eron hahmottaen. Opiskelija noudattaa annettua aikataulua ja osallistuu ryhmätehtävissä yhteistyöhön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi (kohta taso3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä ja ymmärtävänsä monipuolisesti ja soveltaen perheen kasvuympäristönä,- palvelut, perheen dynamiikan ja varhaisen vuorovaikutuksen keskeiset periaatteet ja vaikutusmekanismit. Hän käyttää systemaattisesti, asiantuntevasti ja luovasti soveltaen niihin liittyviä käsitteitä. Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen keskeiset linjaukset sekä merkityksen lapsen ja perheen hyvinvointia tukevana palveluna.
Opiskelija osaa yhdistellä, vertailla ja soveltaa tietoa monipuolisesti
Opiskelija noudattaa aikatauluja ja ja tekee yhteistyötä ryhmätehtävissä.