Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistehtävä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1150-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anja Liimatainen
  • Sanna Imeläinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee työn, työyhteisön ja työympäristön tutkimiseen liittyvän tutkimus- ja kehittämisprosessin ja osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa työssään. Hän harjaantuu käyttämään näyttöön perustuvaa tutkimustietoa työnsä kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu etäopetuksessa monimuotoisesti työelämäyhteistyössä ja Moodle-verkkoympäristön ohjeistusta hyödyntäen.

Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen prosessi, jossa opiskelija sopii ohjaavan opettajan kanssa aiheesta ja toteutuksesta yhteistyössä työelämän edustajien kanssa. Kehittämistehtävä toteutetaan pari- tai pienryhmätyöskentelynä yhteistyössä ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan kanssa.

Kehittämistehtäväprosessi sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Kehittämistehtävästä tehdään kirjallinen tai muu tuotos esim. äänitallenne annettujen ohjeiden mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Kehittämistehtävä on opiskelijalle 4. lukuvuoden syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä. Se voi liittyä esim. opinnäytetyön aiheeseen ja toteutus käytännönläheisenä työelämän kehittämisenä. Kehittämistehtävä voi suuntautua myös yksilölliseen urakehitykseen liittyvänä toteutuksena.

Opiskelu on työelämäläheistä ja toteutuu työelämäyhteistyössä yksilöllisesti sovitun aikataulun mukaisesti lukuvuoden 2023 aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ojasalo K., Moilanen T. & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Lisää oppimateriaalia Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä on terveydenhoitajaopiskelijan syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä, jota voi hyödyntää yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja työelämän kehittämiseen.

Opiskelija perehtyy työelämän tarpeisiin ja aiheeseen liittyvään näyttöön perustuvan hoitotyön teoriatietoon.

Kehittämistehtäväprosessi sisältää ohjatusti suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.

Oppimisympäristö

Kehittämistehtävät toteutetaan yhteistyössä erilaisissa työympäristöissä ja monitoimijaisissa verkostoissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 5 op = 135 h opiskelijan työtä kertyy työelämäkontaktoinnista, suunnitelman laatimisesta, toteutuksesta ja sen arvioinnista.

Sisältö

- työn kehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvät prosessit ja menetelmät
- näyttöön perustuva tieto ja vaikuttavat menetelmät
- digitalisaatio sosiaali- ja terveydenhuollossa
- viestintä ja vuorovaikutus työelämäyhteistyössä
- kestävyys, vastuullisuus ja eettisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa
- TKI toiminta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- terveydenhoitajakoulutuksen ammatilliset opinnot
- opinnäytetyön toteutus

Arviointimenetelmät

Kehittämistehtävän arviointi kohdistuu työn tuloksiin ja työn toteutusprosessiin seuraavien arviointikriteerien mukaisesti riippuen työn luonteesta:
- Kehittämistehtävän aihe ja lähtökohdat: työelämälähtöisyys, ajankohtaisuus, innovatiivisuus
- Tietoperusta ja tietolähteiden käyttö: käsitteet on määritelty selkeästi; lähteet ovat ajankohtaisia ja monipuolisia ja niiden käyttö on asianmukaista; teoreettinen viitekehys on suhteutettu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan
- Kehittämistehtäväprosessin hallinta: työtapojen valintoja on perusteltu; työmenetelmien käyttö on hallittua; opiskelija on sitoutunut kehittämistehtäväprosessiin; yhteistyö työelämän kanssa
- Kehittämistehtävän tuotokset/ tulokset: tavoitteiden mukaiset; hyödynnettävyys
- Kehittämistehtävän kirjallinen tuotos: kirjoitusohjeiden mukaiset; kieli selkeää asiasuomea ja ammattilaiselle ymmmärrettävää; lähdeviitteet on merkitty tekstiin ja lähdeluettelo on laadittu johdonmukaisesti; raportin ulkoasu on ohjeiden mukainen, kuviot, taulukot ja kuvat on pyritty tekemään informatiivisiksi
- Kehittämistehtävän esittäminen / julkaiseminen; esitys / julkaisu on toteutettu suunnitelman mukaisesti; esitys / julkaisu on selkeä ja siinä on johdonmukaisesti huomioitu työelämän tarpeet

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kehittämistehtävä on ohjattu ja tuettu työelämälähtöinen prosessi. Tavoitteena on hyväksytty suoritus, joka arvioidaan kriteerien mukaisesti arviointiasteikolla 1–5.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaaminen, tiedot ja taidot ovat puutteellisia kehittämistehtävän osalta. Työtapojen valintojen perustelu ja työmenetelmien käyttö ei ole hallittua. Tietoperustan ja käsitteiden määrittely on vaillinaista ja tietolähteiden käytössä ja hallinnassa on puutteita. Kehittämistehtävälle ei ole selkeästi määriteltyä teoreettista viitekehystä. Kehittämistehtävän prosessi tai tuotos ei vastaa suunnitelmaa ja on viimeistelemätön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisen osaamisen, tietojen ja taitojen soveltaminen on hyvää. Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen ja ajankohtainen kokonaisuus. Työtapojen valintoja on perusteltu ja työmenetelmien käyttö on hallittua ja sujuvaa. Tietoperusta ja käsitteet on määritelty, tietolähteiden käyttö on sujuvaa, lähteet ovat ajankohtaisia ja niiden käyttö on asianmukaista. Teoreettinen viitekehys on suhteutettu ja rajattu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan. Kehittämistehtävän suunnitelmallisuus ja sovellettavuus näkyvät sekä prosessissa että tuotoksessa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisen osaamisen, tietojen ja taitojen soveltaminen on erinomaista. Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen, ajankohtainen ja innovatiivinen kokonaisuus. Kehittämistehtävässä näkyy ammatillisuus, vastuullisuus, kestävyys, kriittinen ote ja tulevaisuusorientoituneisuus. Työtapojen valintoja on perusteltu monipuolisesti ja työmenetelmien käyttö on erittäin hallittua ja sujuvaa. Tietoperusta ja tietolähteiden käyttö on erinomaista, käsitteet on määritelty selkeästi, lähteet ovat ajankohtaisia ja niiden käyttö on asianmukaista sekä monipuolista. Teoreettinen viitekehys on sovellettu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan. Kehittämistehtävä on viimeistelty, huolellisuus näkyy sekä prosessissa että tuotoksessa.