Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistehtävä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1150-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

25.04.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anja Liimatainen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • THK19
    Terveydenhoitajakoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee työn, työyhteisön ja työympäristön tutkimiseen liittyvän tutkimus- ja kehittämisprosessin ja osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa työssään. Hän harjaantuu käyttämään näyttöön perustuvaa tutkimustietoa työnsä kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu etäopetuksessa monimuotoisesti työelämäyhteistyössä ja Moodle-verkkoympäristön ohjeistusta hyödyntäen.

Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen prosessi, jossa opiskelija sopii ohjaavan opettajan kanssa aiheesta ja toteutuksesta yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.
Kehittämistehtävä toteutetaan pari- tai pienryhmätyöskentelynä yhteistyössä ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan kanssa.

Kehittämistehtäväprosessi sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Kehittämistehtävän raportti kirjoitetaan annettujen ohjeiden mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Kehittämistehtävä on opiskelijalle 4. lukuvuoden syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä. Se voi liittyä esim. opinnäytetyön aiheeseen ja toteutus käytännönläheisenä työelämän kehittämisenä. Kehittämistehtävä voi suuntautua myös yksilölliseen urakehitykseen liittyvänä toteutuksena.
Opiskelu on työelämäläheistä ja toteutuu työelämäyhteistyössä yksilöllisesti sovitun aikataulun mukaisesti lukuvuoden 2022 aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ojasalo K., Moilanen T. & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä on terveydenhoitajaopiskelijan syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä, jota voi hyödyntää tulokselliseen ja vaikuttavaan toimintaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Opiskelija perehtyy työelämän tarpeisiin ja aiheeseen liittyvään näyttöön perustuvan hoitotyön teoriatietoon.
Kehittämistehtäväprosessi sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin, jonka aikana opiskelija hyödyntää ohjaavan opettajan ohjausta.

Oppimisympäristö

Oppiminen tapahtuu oikeassa työelämäympäristössä yhteistyössä työelämän edustajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 5 op = 135 h opiskelijan työtä kertyy työelämäkontaktoinnista, suunnitelman laatimisesta, toteutuksesta ja sen arvioinnista sekä raportin kirjoittamisesta opinnäytetyön kirjoitusohjeiden mukaisesti.

Sisältö

Opiskelija soveltaa työn, työyhteisön ja työympäristön tutkimiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa työn kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kehittämistehtävä edellyttää opiskelijalta kehittämisprosessin hallintaa ja ammatillisen yhteiskunnallisen vaikuttamisen osaamista.

Arviointimenetelmät

Kehittämistehtävän arviointi kohdistuu työn tuloksiin ja työn toteutusprosessiin seuraavien arviointikriteerien mukaisesti:
- Kehittämistehtävän aihe ja lähtökohdat: työelämälähtöisyys, ajankohtaisuus
- Tietoperusta ja tietolähteiden käyttö: käsitteet on määritelty selkeästi; lähteet ovat ajankohtaisia ja monipuolisia ja niiden käyttö on asianmukaista; teoreettinen viitekehys on suhteutettu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan
- Kehittämistehtäväprosessin hallinta: työtapojen valintoja on perusteltu; työmenetelmien käyttö on hallittua; opiskelija on sitoutunut kehittämistehtäväprosessiin; yhteistyö työelämän kanssa
- Kehittämistehtävän tuotokset/ tulokset: tavoitteiden mukaiset; hyödynnettävyys
- Kehittämistehtävän raportti: kirjoitusohjeiden mukaiset; kieli selkeää asiasuomea ja ammattilaiselle ymmmärrettävää; lähdeviitteet on merkitty tekstiin ja lähdeluettelo on laadittu johdonmukaisesti; raportin ulkoasu on ohjeiden mukainen, kuviot, taulukot ja kuvat on pyritty tekemään informatiivisiksi
- Kehittämistehtävän esittäminen / julakiseminen; esitys / julkaisu on toteutettu suunnitelman mukaisesti; esitys / julkaisu on selkeä ja siinä on johdonmukaisesti huomioitu työelämän tarpeet

Arviointiasteikko

1-5