Kehittämistehtävä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1150-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 06.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Anja Liimatainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
THK17Terveydenhoitajakoulutus 17K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee työn, työyhteisön ja työympäristön tutkimiseen liittyvän tutkimus- ja kehittämisprosessin ja osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa työssään. Hän harjaantuu käyttämään näyttöön perustuvaa tutkimustietoa työnsä kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu etäopetuksessa monimuotoisesti työelämäyhteistyössä ja Moodle-verkkoympäristön ohjeistusta hyödyntäen.
Kehittämistehtävä on työelämälähtöinen prosessi, jossa opiskelija sopii ohjaavan opettajan kanssa aiheesta ja toteutuksesta yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.
Kehittämistehtävä toteutetaan pari- tai pienryhmätyöskentelynä yhteistyössä ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan kanssa.
Kehittämistehtäväprosessi sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Kehittämistehtävän raportti kirjoitetaan annettujen ohjeiden mukaisesti.
Ajoitus ja läsnäolo
Kehittämistehtävä on opiskelijalle 4. lukuvuoden syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä. Se voi liittyä esim. opinnäytetyön aiheeseen ja toteutus käytännönläheisenä työelämän kehittämisenä. Kehittämistehtävä voi suuntautua myös yksilölliseen urakehitykseen liittyvänä toteutuksena.
Opiskelu on työelämäläheistä ja toteutuu työelämäyhteistyössä yksilöllisesti sovitun aikataulun mukaisesti syyslukukauden 2020 aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ojasalo K., Moilanen T. & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä on terveydenhoitajaopiskelijan syventäviin opintoihin liittyvä työelämälähtöinen tehtävä, jota voi hyödyntää tulokselliseen ja vaikuttavaan toimintaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Opiskelija perehtyy työelämän tarpeisiin ja aiheeseen liittyvään näyttöön perustuvan hoitotyön teoriatietoon.
Kehittämistehtäväprosessi sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin, jonka aikana opiskelija hyödyntää ohjaavan opettajan ohjausta.
Oppimisympäristö
Oppiminen tapahtuu oikeassa työelämäympäristössä yhteistyössä työelämän edustajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 5 op = 135 h opiskelijan työtä kertyy työelämäkontaktoinnista, suunnitelman laatimisesta, toteutuksesta ja sen arvioinnista sekä raportin kirjoittamisesta opinnäytetyön kirjoitusohjeiden mukaisesti.
Sisältö
Opiskelija soveltaa työn, työyhteisön ja työympäristön tutkimiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa työn kehittämisessä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kehittämistehtävä edellyttää opiskelijalta kehittämisprosessin hallintaa ja ammatillisen yhteiskunnallisen vaikuttamisen osaamista.
Arviointimenetelmät
Kehittämistehtävän arviointi kohdistuu työn tuloksiin ja työn toteutusprosessiin seuraavien arviointikriteerien mukaisesti:
- Kehittämistehtävän aihe ja lähtökohdat: työelämälähtöisyys, ajankohtaisuus
- Tietoperusta ja tietolähteiden käyttö: käsitteet on määritelty selkeästi; lähteet ovat ajankohtaisia ja monipuolisia ja niiden käyttö on asianmukaista; teoreettinen viitekehys on suhteutettu työn tavoitteisiin ja toteutustapaan
- Kehittämistehtäväprosessin hallinta: työtapojen valintoja on perusteltu; työmenetelmien käyttö on hallittua; opiskelija on sitoutunut kehittämistehtäväprosessiin; yhteistyö työelämän kanssa
- Kehittämistehtävän tuotokset/ tulokset: tavoitteiden mukaiset; hyödynnettävyys
- Kehittämistehtävän raportti: kirjoitusohjeiden mukaiset; kieli selkeää asiasuomea ja ammattilaiselle ymmmärrettävää; lähdeviitteet on merkitty tekstiin ja lähdeluettelo on laadittu johdonmukaisesti; raportin ulkoasu on ohjeiden mukainen, kuviot, taulukot ja kuvat on pyritty tekemään informatiivisiksi
- Kehittämistehtävän esittäminen / julakiseminen; esitys / julkaisu on toteutettu suunnitelman mukaisesti; esitys / julkaisu on selkeä ja siinä on johdonmukaisesti huomioitu työelämän tarpeet
Arviointiasteikko
1-5