Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1113-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Johanna Irjala
  • Juha Peteri
  • Suvi Ollikainen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FY18
    Fysioterapeuttikoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Itsenäinen 1
  • Verkkoluento 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1
  • Tentti 1
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää yleisimmät psyykkiset sairaudet, niiden syntymekanismin sekä lääketieteellisen hoidon.Opiskelija osaa käyttää psykofyysisen fysioterapian arviointi- ja tutkimismenetelmiä sekä toteuttaa ja arvioida asiakkaan toimintaa psykofyysisen fysioterapian keinoin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa: Teorialuennot ja toiminnalliset harjoitukset.
Harjoitustunnit koko ryhmän kanssa ja pienryhmissä.

Itsenäisesti suoritettavat: Moodlessa olevat tehtävät: 1.Minun kehoni. 2.Psykofyysinen tutkiminen (opiskelijan tutkiminen ja yhteenveto siitä), 3. Itsearviointi ( 1-3 ovat arvioitavia yksilötehtäviä)

Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kevät 2021
Opintojaksolla läsnäolo on 100% harjoitustuntien osalta.
Opintojakson orientoiville tunneille osallistumista suositellaan.
Poissaolo harjoitustunneilta korvataan korvaavalla harjoitustehtävällä, joka toteutetaan omalle ryhmälle harjoitustunneilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Herrala, Kahrola &Sandström, 2008. Psykofyysinen ihminen. WSOY Oppimateriaalit Oy Helsinki

Kabat-Zinn Jon, 2013. Kutsu tietoisen läsnäolon harjoittamiseen. Basam Books Oy

Kataja Jukka, 2003. Rentoutuminen ja voimavarat . Edita. Prima Oy. (ss.124-161)

Klemola Timo, 2013. Mindfulness- tietoisuuden harjoittamisen taito. Docendo Oy.

www.tietoisuustaidot.fi

Lähteenmäki. M-L. & Jaakkola, R. (toim.) Psykofyysinen fysioterapiaosat 1,2 ja 3, Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusarja B.(Soveltuvin osin: 2 valitsemaasi artikkelia)

Roxendal, G. & Winberg, A.2003. Levande människa Basal Kroppskännedom för rörelse och vila. Natur och Kultur.

Talvitie, U. ym. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Oy Edita Ab, Psykofyysiset fysioterapiamenetelmät, sivut 265-285; Psyykkiset ongelmat ja sairaudet, sivut 431-451

Työelämäyhteistyö

Opintokäynti psykofyysisen fysioterapian tai vastaaviin toimintaympäristöihin.

Uusintamahdollisuudet

Teoriatentti toteutetaan EXAM tai Moodle-tenttinä. Uusintamahdollisuus on yleisenä tenttipäivänä.

Oppimisympäristö

Kampus Lappeenranta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksessa opiskelijan kuormitus muodostuu teoriaopinnoista ja tentistä, käytännön harjoitustunneista, opintokäynnistä ja oman harjoitusohjelman omatoimisesta toteutuksesta, sekä kirjallisista töistä.

Sisältö

Tavallisimmat psykoosit (skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio), ahdistuneisuushäiriöt ja työuupumus.

Ihmisen kokonaisuutta ja kokemuksellisuutta tukevan fysioterapian teoreettinen viitekehys. Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja harjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, keskustaan ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen vähentymistilanteissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillinen harjoittelu 1 ja 2 on oltava suoritettuina ennen opintojaksolle ilmoittautumista.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet:

Osallistuminen harjoitustunneille täysimääräisesti ja aktiivinen työskentely.
Moodlessa olevien kirjallisten tehtävien suorittamien ja teoriaosaamisen osoittaminen.
Harjoitusohjelman toteuttaminen ja sen raportointi.
Kirjallisen tentin suorittaminen.
Arvioinnissa painotetaan opiskelijan henkilökohtaista ymmärrystä psykofyysisestä fysioterapiasta ja sen teoreettisesta viitekehyksestä, sekä tiedon soveltamista fysioterapian toteuttamisessa. (kts. arviointikriteerit 1-5).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei osallistu harjoitustunteihin tai läpäise hyväksytysti tenttejä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi osallistumattomuudesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.