Siirry suoraan sisältöön

Lapsi ja perhe fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1111-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

22.03.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Milla Reponen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK19
    Fysioterapeuttikoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät lasten- ja nuorten liikkumis- ja toimintakyvyn muutoksiin vaikuttavat tekijät ja osaa suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten lasten fysioterapian.Opiskelija osaa toimia ammattialansa asiantuntijana eri yhteistyötahojen kanssa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Zoomissa ja kampuksella, sisältäen myös itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa. Lähiopetuksen osuus on 2op, virtuaaliopetuksen 3op. Opintojakso koostuu teoria- ja harjoitustunneista sekä itenäisestä opiskelusta. Opintojaksolla käytetään tiimioppimisen menetelmiä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson lähitunnit (Zoom ja kampus) on aikataulutettu lukujärjestykseen. Lisäksi itsenäisesti suoritettavat teoriaopinnot tulee suorittaa määriteltyinä ajankohtina. Opintojakson mahdolliset asiakaskäynnit opiskelija sopii oman ja asiakkaan aikataulun mukaisesti.

Opintojakson harjoitustunneilla on oltava läsnä. Lisäksi harjoitustunneille on valmistauduttava määritellyllä tavalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kauranen, K. 2018. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

Opintojakson muu oppimateriaali määritellään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla opiskelijat harjoittelevat eri ikäisten lasten ja heidän lähipiirinsä kanssa tai toteuttavat käytäntöön soveltamista case -tehtävien kautta.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit koostuvat kahdesta osasta:
1. Opintojakson aikana suoritetaan pieniä teoriatenttejä Moodlessa. Nämä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
2. Opintojakson päätteeksi suoritetaan itsenäinen soveltava videotentti. Videotentin tekemiseen on viikko aikaa. Soveltava tentti arvioidaan 0-5.

Oppimisympäristö

Opiskelu tapahtuu kampuksella, verkossa ja asiakkaiden toimintaympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuus 5op (135h) koostuu seuraavasti:
3op virtuaaliopiskelua = 81h
2op lähiopetusta = 54h (näistä osa opettajajohtoisia tunteja, osa tiimitunteja ja osa lukujärjestykseen merkitsemättömiä asiakaskäyntejä)

Sisältö

Opiskelija
- tuntee tavallisimpien lastentautien syyt, oireet, tutkimisen ja hoidon
- tunnistaa lapsen sensomotorisen kehityksen eri vaiheet ja niissä ilmenevät erityispiirteet
- pystyy havainnoimaan ja päättelemään yleisimmät lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset sekä niihin vaikuttavat tekijät
- osaa valita ikäryhmästä ja toimintakyvystä riippuen tarkoituksenmukaisia ja lapsen kehitystasoa ilmaisevia motorisia testejä sekä osaa antaa ohjausta ja neuvontaa testien tulosten ja havainnoinnin perusteella
- ymmärtää vuorovaikutuksen erityispiirteet ja merkityksen lasten ja nuorten fysioterapiaprosessissa
- ymmärtää lasten kuntoutukseen liittyvät yhteistyötahot ja osaa arvioida yhteistyön tarpeen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijan tulee olla suorittanut Ihminen eri ikäkausina -opintojakso sekä 1. ammatillinen harjoittelu.

Pohjaa opintojaksolle luo Terveys- ja soveltavan liikunnan opintojakso.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi:
- Teoriatentit Moodlessa hyväksytty/hylätty
- Soveltava videotentti 0-5

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa nimetä yleisimmät lasten/nuorten liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset sekä niihin vaikuttavat tekijät. Hän osaa tunnistaa ja kuvata lasten normaalin kehityksen eri ikäkausiin liittyvät tekijät sekä niissä ilmenevät poikkeavuudet, mutta päättelykehityksellisten tekijöiden pohjalta on vielä epävarmaa. Edellä mainitun perusteella opiskelija osaa osittain päätellä ja yhdistää asioita lasten toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelussa. Hän osaa osin itsenäisesti päätellä eri yhteistyötahojen merkityksen lasten/nuorten kuntoutuksessa ja määritellä lasten/nuorten toimintakyvyn resurssit yhdessä asiakkaan, hänen perheensä ja muiden ammattitahojen kanssa. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen erityispiirteet lasten/nuorten fysioterapiaprosessissa sekä osaa hyödyntää joiltakin osin erityispiirteiden tuomat muutokset fysioterapiaprosessissa. Hän käyttää erilaisissa opetus- ja ryhmätilanteissa rajoittuneesti kurssiin liittyviä käsitteitä perustuen opintojakson tietoperustaan.Opiskelija osaa nimetä lasten sairauksia ja häiriötiloja, niiden oireita ja hoidon pääpiirteitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa eritellä yleisimmät lasten/nuorten liikkumis- ja toimintakykymuutokset sekä arvioida muutoksiin liittyvät tekijät. Hän osaa johdonmukaisesti arvioida lasten normaalin kehityksen eri ikäkausiin liittyviä tekijöitä ja siinä ilmeneviä poikkeavuuksia. Lasten kehityksellisten tekijöiden pohjalta opiskelija osaa soveltaa ja toteuttaa lasten/nuorten toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa. Hän osaa arvioida lasten/nuorten kuntoutuksessa eri yhteistyötahojen merkityksen sekä soveltaa tietoa lasten/nuorten toimintakyvyn määrittämisessä yhdessä asiakkaan, hänen perheensä ja muiden ammattitahojen kanssa. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen erityispiirteet lasten/nuorten fysioterapiaprosessissa sekä osaa soveltaa näitä erityispiirteiden tuomia muutoksia fysioterapiaprosessissa. Hän osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan, perustelee valintojaan käyttäen hyväksi opintojakson sisällön tietoperustaa ja keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä.Opiskelija osaa selittää kurssilla esiteltyjen sairauksien ja häiriöiden syitä, oireita ja hoidon pääpiirteitä ja merkitystä lapselle.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää yleisimmät lasten/nuorten liikkumis- ja toimintakykymuutokset sekä tulkita muutoksiin liittyviä tekijöitä. Hän osaa perustella ja vertailla lapsen normaalin kehityksen eri ikäkausiin liittyviä tekijöitä ja siinä ilmeneviä poikkeavuuksia. Lasten kehityksellisten tekijöiden pohjalta opiskelija osaa suunnitella ja kehittää lasten/nuorten toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa. Hän osaa laaja-alaisesti perustella lasten/nuorten kuntoutuksessa eri yhteistyötahojen merkityksen sekä laajentaa tietoaan lasten/nuorten toimintakyvyn määrittämisessä yhdessä asiakkaan, hänen perheensä ja muiden ammattitahojen kanssa. Opiskelija osaa tulkita lasten/nuorten fysioterapiaprosessin vuorovaikutuksessa ilmenevät erityispiirteet ja osaa monipuolisesti laajentaa niiden hyödyntämistä fysioterapiaprosessissa. Hän osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä tuottaa uusia näkökulmia käyttäen opintojakson sisällön tietoperustaa ja keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä.Opiskelija osaa selittää kursilla esiteltyjen sairauksien ja häiriöiden patofysiologan, oirekuvan ja hoidon sekä häiriön merkityksen lapsen ja perheen elämään