Siirry suoraan sisältöön

Lapsi ja perhe fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1111-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

09.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Milla Reponen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FY18
    Fysioterapeuttikoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät lasten- ja nuorten liikkumis- ja toimintakyvyn muutoksiin vaikuttavat tekijät ja osaa suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten lasten fysioterapian.Opiskelija osaa toimia ammattialansa asiantuntijana eri yhteistyötahojen kanssa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, sisältäen myös itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa. Lähiopetuksen osuus on 3op, virtuaaliopetuksen 2op. Opintojakso koostuu harjoitustunneista, jotka yhdistetään teoriaopintoihin. Teoriaosuudet ovat pääosin itsenäistä opiskelua ja jokaiselle tunnille valmistaudutaan suorittamalla määrittelyt teoriatehtävät. Opintojaksolla käytetään tiimioppimisen menetelmiä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson lähitunnit on aikataulutettu lukujärjestykseen. Lisäksi itsenäisesti suoritettavat teoriaopinnot tulee suorittaa määriteltyinä ajankohtina. Opintojakson mahdolliset asiakaskäynnit opiskelija sopii oman ja asiakkaan aikataulun mukaisesti.

Opintojakson harjoitustunneilla on oltava läsnä. Lisäksi harjoitustunneille on valmistauduttava määritellyllä tavalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kauranen, K. 2018. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

Opintojakson muu oppimateriaali määritellään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla opiskelijat harjoittelevat pääosin case -esimerkkien kautta. Nuorten urheilijoiden testaus ja ohjaus tapahtuu aitojen asiakkaiden parissa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit koostuvat kahdesta osasta:
1. Opintojakson aikana suoritetaan pieniä teoriatenttejä Moodlessa. Nämä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
2. Opintojakson päätteeksi suoritetaan itsenäinen soveltava videotentti. Videotentin tekemiseen on viikko aikaa. Soveltava tentti arvioidaan 0-5.

Oppimisympäristö

Opiskelu tapahtuu kampuksella ja verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuus 5op (135h) koostuu seuraavasti:
2op virtuaaliopiskelua = 54h
3op lähiopetusta = 81h (näistä osa opettajajohtoisia tunteja, osa tiimitunteja ja osa lukujärjestykseen merkitsemättömiä asiakaskäyntejä)

Sisältö

Opiskelija
- tuntee tavallisimpien lastentautien syyt, oireet, tutkimisen ja hoidon
- tunnistaa lapsen sensomotorisen kehityksen eri vaiheet ja niissä ilmenevät erityispiirteet
- pystyy havainnoimaan ja päättelemään yleisimmät lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset sekä niihin vaikuttavat tekijät
- osaa valita ikäryhmästä ja toimintakyvystä riippuen tarkoituksenmukaisia ja lapsen kehitystasoa ilmaisevia motorisia testejä sekä osaa antaa ohjausta ja neuvontaa testien tulosten ja havainnoinnin perusteella
- ymmärtää vuorovaikutuksen erityispiirteet ja merkityksen lasten ja nuorten fysioterapiaprosessissa
- ymmärtää lasten kuntoutukseen liittyvät yhteistyötahot ja osaa arvioida yhteistyön tarpeen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijan tulee olla suorittanut Ihminen eri ikäkausina -opintojakso sekä 1. ammatillinen harjoittelu.

Pohjaa opintojaksolle luo Terveys- ja soveltavan liikunnan opintojakso.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi:
- Teoriatentit Moodlessa hyväksytty/hylätty
- Soveltava videotentti 0-5
- Raportti nuoren urheilijan case 0-5

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa nimetä yleisimmät lasten/nuorten liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset sekä niihin vaikuttavat tekijät. Hän osaa tunnistaa ja kuvata lasten normaalin kehityksen eri ikäkausiin liittyvät tekijät sekä niissä ilmenevät poikkeavuudet, mutta päättelykehityksellisten tekijöiden pohjalta on vielä epävarmaa. Edellä mainitun perusteella opiskelija osaa osittain päätellä ja yhdistää asioita lasten toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelussa. Hän osaa osin itsenäisesti päätellä eri yhteistyötahojen merkityksen lasten/nuorten kuntoutuksessa ja määritellä lasten/nuorten toimintakyvyn resurssit yhdessä asiakkaan, hänen perheensä ja muiden ammattitahojen kanssa. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen erityispiirteet lasten/nuorten fysioterapiaprosessissa sekä osaa hyödyntää joiltakin osin erityispiirteiden tuomat muutokset fysioterapiaprosessissa. Hän käyttää erilaisissa opetus- ja ryhmätilanteissa rajoittuneesti kurssiin liittyviä käsitteitä perustuen opintojakson tietoperustaan.Opiskelija osaa nimetä lasten sairauksia ja häiriötiloja, niiden oireita ja hoidon pääpiirteitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa eritellä yleisimmät lasten/nuorten liikkumis- ja toimintakykymuutokset sekä arvioida muutoksiin liittyvät tekijät. Hän osaa johdonmukaisesti arvioida lasten normaalin kehityksen eri ikäkausiin liittyviä tekijöitä ja siinä ilmeneviä poikkeavuuksia. Lasten kehityksellisten tekijöiden pohjalta opiskelija osaa soveltaa ja toteuttaa lasten/nuorten toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa. Hän osaa arvioida lasten/nuorten kuntoutuksessa eri yhteistyötahojen merkityksen sekä soveltaa tietoa lasten/nuorten toimintakyvyn määrittämisessä yhdessä asiakkaan, hänen perheensä ja muiden ammattitahojen kanssa. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen erityispiirteet lasten/nuorten fysioterapiaprosessissa sekä osaa soveltaa näitä erityispiirteiden tuomia muutoksia fysioterapiaprosessissa. Hän osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan, perustelee valintojaan käyttäen hyväksi opintojakson sisällön tietoperustaa ja keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä.Opiskelija osaa selittää kurssilla esiteltyjen sairauksien ja häiriöiden syitä, oireita ja hoidon pääpiirteitä ja merkitystä lapselle.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää yleisimmät lasten/nuorten liikkumis- ja toimintakykymuutokset sekä tulkita muutoksiin liittyviä tekijöitä. Hän osaa perustella ja vertailla lapsen normaalin kehityksen eri ikäkausiin liittyviä tekijöitä ja siinä ilmeneviä poikkeavuuksia. Lasten kehityksellisten tekijöiden pohjalta opiskelija osaa suunnitella ja kehittää lasten/nuorten toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa. Hän osaa laaja-alaisesti perustella lasten/nuorten kuntoutuksessa eri yhteistyötahojen merkityksen sekä laajentaa tietoaan lasten/nuorten toimintakyvyn määrittämisessä yhdessä asiakkaan, hänen perheensä ja muiden ammattitahojen kanssa. Opiskelija osaa tulkita lasten/nuorten fysioterapiaprosessin vuorovaikutuksessa ilmenevät erityispiirteet ja osaa monipuolisesti laajentaa niiden hyödyntämistä fysioterapiaprosessissa. Hän osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä tuottaa uusia näkökulmia käyttäen opintojakson sisällön tietoperustaa ja keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä.Opiskelija osaa selittää kursilla esiteltyjen sairauksien ja häiriöiden patofysiologan, oirekuvan ja hoidon sekä häiriön merkityksen lapsen ja perheen elämään