Neurologinen fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1108-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
09.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juha Peteri
- Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK19Fysioterapeuttikoulutus 19K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Itsenäinen
- Tentti 1
- Seminaari
- Info
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää keskeisten neurologisten sairauksien syntymekanismin, oireet ja hoidon.Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvia fysioterapeuttisia tutkimis- ja terapiamenetelmiä keskeisten neurologisten sairauksien osalta ja osaa toimia fysioterapian asiantuntijana moniammatillisen kuntoutustyöryhmän jäsenenä asiakkaan kuntoutumisprosessin eri vaiheissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäharjoitukset, itsenäinen opiskelu.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2020
Orientoiville tunneille suositellaan osallistumista.
Opintojakson harjoitustunneilla on 100% läsnäolo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kari Kauranen, Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen 2011, Liikuntatieteellinen seura. s.135-155, 317-335, 400-426
Kuntoutus (2008 tai uudempi DUODECIM) s.31-48, 94-108, 274-307.
Shummway-Cook, A.,Woollacott, M., 1995:Motor Control, Theory and Practical Applications. s.295-314, 315-354, 357-374, 417-442
Shummway-Cook, A., Woollacott, M., 2007:Motor Control. Translating Research into Clinical Practice.
Lederman, E., 2010: Neuromuscular Rehabilitation in Manual and Physical Therapies.
Gjelsvik, B., 2008: The Bobath Concept in Adult Neurology. Rissanen, P., ym., 2008:
Uusintamahdollisuudet
Teoriatentti suoritetaan EXAM-yksilötenttinä.
Tenttien uusiminen tapahtuu yleisinä tenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus ja verkkoympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä kertyy tuntityöskentelystä, harjoitustunneista ja tuntien ulkopuolella tehtävistä suunnitelmista.
Sisältö
Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja toimintakykymuutokset, aivojen plastisuus kuntoutuksessa, keskeiset neurologiset sairaudet ja niiden fysioterapia (AVH, MS, Parkinson, lihassairaudet, selkäydinvammat, keskeiset fysioterapian periaatteet ääreishermoston vaurioissa), moniammatillisuus ja kuntouttava työote.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
On hallittava neuroanatomia ja fysiologia, sekä ymmärrettävä pääpiirteissään keskus- ja ääreishermoston toiminta. Ohjausosaamisen perusteiden hallinta tukee opintojaksolla toimimista.
Arviointimenetelmät
Tentin ja seminaarityön hyväksytysti suorittaminen, osallistuminen ryhmätyötunneille. Aktiivinen osallistuminen teoriatunneille.
Arvioidaan yksilötason osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa perustella toimintaansa teoriatiedolla. Opiskelija ei ymmärrä neurologisen patofysiologian merkitystä toimintakyvylle eikä kykene suunnittelemaan eikä toteuttamaan neurologisen asiakkaan fysioterapiaa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat neurologiset sairaudet ja ymmärtää niiden merkityksen kuntoutujan toimintakykyyn. Opiskelija tarvitsee ohjausta ja tukea fysioterapian suunnitteluun ja toteutukseen sekä fysioterapian vaikuttavuuden arviointiin. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn merkityksen kuntoutumisessa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat neurologiset sairaudet niiden syyt ja perustutkimukset sekä hoidon. Opiskelija osaa päätellä omatoimisesti sairauksien aiheuttamat muutokset kuntoutujan toimintakyvyn eri osa-alueiden osalta. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa neurologisen kuntoutujan fysioterapian ja pystyy perustelemaan terapian tieteellisellä tutkimustiedolla. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutumisessa ja kykenee toteuttamaan osin ko. yhteistyötä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat neurologiset sairaudet niiden syyt ja perustutkimukset sekä hoidon. Opiskelija on aktiivinen tiedonhakija ja osaa soveltaa tieteellistä tutkimustietoa työssään kehittävällä työotteella. Opiskelija pystyy perustelemaan kaiken toimintansa teoriatiedolla. Opiskelija osaa päätellä omatoimisesti sairauksien aiheuttamat muutokset kuntoutujan toimintakyvyn eri osa-alueilla ja ymmärtää selkeästi patofysiologian merkityksen toimintakyvyn vajavuuksissa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa neurologisen kuntoutujan fysioterapian ilman tukea. Tässä työssään hän kykenee soveltamaan teoreettista tietoaan. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutumisessa ja kykenee toteuttamaan jäsentyneesti ja loogisesti ko. yhteistyötä.