Tule fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu (7 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1105-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
16.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Spets
- Heli Lankinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK20Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Seminaari
- Verkkoluento
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tutkia ja arvioida tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutusta ihmisen liikkumis-, toiminta- ja työkykyyn ja osaa soveltaa fysioterapian menetelmiä niiden arvioimiseksi ja edistämiseksi.
Opiskelija
-osaa selittää tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön asento-, toiminta- ja kulumaperäisten sekä tulehduksellisten sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin tuki- ja liikuntaelimistön oireiden ja sairauksien synnyssä
-osaa selittää tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön kirurgisten, traumatologisten sekä ortopedisten toimenpiteiden vaikutuksen toimintakykyyn
-osaa tutkia ja analysoida tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa sekä normaalia ja poikkeavaa asentoa käyttäen opetettuja tutkimusmenetelmiä
-osaa tehdä johtopäätöksiä havaintojensa pohjalta
-osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon perustuvia erilaisia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tilan huomioiden
-hallitsee spesifejä terapeuttisia harjoitteita ja manuaalisia menetelmiä asiakkaan tilan edistämiseksi
-kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaan kokonaisvaltaisen ja tuloksellisen fysioterapian
-osaa kertoa asiakkaan, hänen omaistensa sekä terveydenhuollon muiden ammattilaisten keskinäisestä yhteistyöstä asiakkaan tilan hoitamiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa tai kampuksella: opetuskeskustelut, harjoitukset, koulutustilaisuudet, työpajat. Harjoitustunneille valmistaudutaan aktiivisesti kirjallisuuden (Magee 2014 ja Kauranen 2017) ja moodlen materiaalin avulla. Harjoitustunneilla syvennetään teoriatietoa, ratkaistaan asiakastapauksia, harjoitellaan tutkimista ja terapian suunnittelua ja toteutusta sekä kliinistä päättelyä.
Tentti: Exam-teoriax 2, näyttötilanne videopankin avulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla, koulutuksissa ja työpajoissa 100%
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Magee, D. 2014 tai uudempi painos. Orthopedic Physical Assesment. Saunders. Canada.
2. Kauranen, K. Fysioterapeutin käsikirja. 2017 tai uudempi painos. Sanoma Pro. Helsinki
3. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
4. Nordström, J. 2019. Tule-ammattilaisen taskuatlas. VK-Kustannus Oy
Hyödyllistä lisäkirjallisuutta
1. Donatelli, A. 2004. Physical Therapy of the Shoulder. Churchill Livingstone.
2. Gwendolen, J. ym. 2008. Whiplash, headache and neck pain. Churchill Livingstone.
3. Vleeming, A. ym. 2007. Movement, Stability & Lumbopelvic Pain. Churchill Livingstone.
4. Clayton, P. 2017. Lantion alueen toimintahäiriöt-käytännön opas SI-nivelen ongelmista piriformis-syndroomaan. VK-Kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista.
Työelämäyhteistyö
Ei ole.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa Exam-teoriatentti ja osaamisen näyttö videopankin avulla.
Oppimisympäristö
Terapialuokka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h. Tästä lähiopetusta on 113h ja itsenäistä 76 h.
Sisältö
Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnallinen anatomia sekä rakenteen ja toiminnan tutkiminen. Toimintahäiriön kehittyminen ja kudosten paraneminen. Kliininen päättely ja fysioterapian suunnittelu löydöksiin perustuen. Tuki- ja liikuntaelimistön tavallisimpien sairauksien ja toimintahäiriöiden, vammojen sekä leikkauksiin liittyvä fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (niska-hartiaseutu, hartiarengas, yläraaja, rintaranka, lanneselkä, lantiorengas, SI-nivel, polvi, nilkka).
Erilaisten tule-terveyteen vaikuttavien tilojen fysioterapian pääperiaatteet. Tule-hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, liikkeen ja liikkumisen arviointi, pehmytkudoskäsittely ja termiset hoidot, nivelen mobilisointi ja stabilointi, toimintakykyyn vaikuttava lääkitys ja tule-sairaudet
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arvosana määräytyy:
1. Orientaatiotehtävä (hyv-hyl)
2. Tiedon hallinnan osoittamisesta kirjallisessa EXAM-tentissä x 2 (5-0)
3. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näytöstä videopankin avulla (+1,-0, -1, hylätty)
4. Harjoitustunneilla oman osaamisen kehittäminen (voi nostaa tai laskea arvosanaa)
5. Tule-koulutustilaisuuksissa oman aihealueen hallinta ja toteutus (5-0), vertaisarviointi
6. Oppimistehtävien ratkaisemiseen osallistuminen (hyv / hyl)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta osaamistasoa 1.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa luetella tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön asento-, toiminta- ja kulumaperäisten sekä tulehduksellisten sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksiä tuki- ja liikuntaelimistön oireiden ja sairauksien synnyssä. Opiskelija tunnistaa tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön kirurgisten, traumatologisten sekä ortopedisten toimenpiteiden vaikutuksia toimintakykyyn. Opiskelija osaa valita tutkimusmenetelmän tutkiakseen tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa sekä normaalia ja poikkeavaa asentoa. Johtopäätösten teko ja fysioterapiamenetelmän valinta vaativat ohjausta. Opiskelija tunnistaa terapeuttisia harjoitteita ja manuaalisia menetelmiä asiakkaan tilan edistämiseksi. Opiskelija kykenee suunnittelemaan asiakkaan fysioterapiaa. Opiskelija tiedostaa yhteistyön merkityksen asiakkaan, hänen omaistensa sekä terveydenhuollon muiden ammattilaisten välillä asiakkaan tilan hoitamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kertoa tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön asento-, toiminta- ja kulumaperäisten sekä tulehduksellisten sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin tuki- ja liikuntaelimistön oireiden ja sairauksien synnyssä. Opiskelija osaa selittää tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön kirurgisten, traumatologisten sekä ortopedisten toimenpiteiden vaikutuksia toimintakykyyn. Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa sekä normaalia ja poikkeavaa asentoa käyttäen oikein valittuja opetettuja tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa tehdä oikean suuntaisia johtopäätöksiä havaintojensa pohjalta sekä valita ja toteuttaa niihin tukeutuen erilaisia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tilan huomioiden. Opiskelija osaa valita ja käyttää terapeuttisia harjoitteita ja manuaalisia menetelmiä asiakkaan tilan edistämiseksi. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaan kokonaisvaltaisen fysioterapian. Opiskelija osaa kertoa yhteistyön merkityksen asiakkaan, hänen omaistensa sekä terveydenhuollon muiden ammattilaisten välillä asiakkaan tilan hoitamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa yhdistää tietoa tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön asento-, toiminta- ja kulumaperäisten sekä tulehduksellisten sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksestä ja mekanismista tuki- ja liikuntaelimistön oireiden ja sairauksien synnyssä. Opiskelija osaa selittää tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön kirurgisten, traumatologisten sekä ortopedisten toimenpiteiden vaikutuksen asiakkaan yksilölliseen toimintakykyyn. Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa sekä normaalia ja poikkeavaa asentoa käyttäen opetettuja spesifejä tutkimusmenetelmiä kliinisen päättelyn avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä havaintojensa pohjalta sekä valita ja toteuttaa niihin tukeutuen tutkittuun tietoon perustuvia erilaisia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tilan huomioiden. Opiskelija hallitsee spesifejä terapeuttisia harjoitteita ja manuaalisia menetelmiä asiakkaan tilan edistämiseksi. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaan kokonaisvaltaisen ja vaikuttavan fysioterapian. Opiskelija osaa kertoa monitahoisesti yhteistyön merkityksen asiakkaan, hänen omaistensa sekä terveydenhuollon muiden ammattilaisten välillä asiakkaan tilan hoitamiseksi.