Mielenterveys- ja päihdetyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1023-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Miia Tyrisevä-Ryösö
- Tuula Juvakka
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SO19Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Info
- Luennot
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Tentti
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tunnistaa erilaisten mielenterveyden kriisien ja päihteiden käytön vaikutuksia yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sekä osaa soveltaa palveluohjausta ja kuntouttavaa työotetta mielenterveys- ja päihdetyössä. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan lääkehoitoa sosionomin vastuualueiden mukaisesti.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja monimuoto-opetus, opintokäynnit, ryhmätyöskentely ja -ryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatio ja mielenterveys- ja päihdetyön tentti sekä lääkehoidon tentti. Lääkehoidon uusintatentit tehdään sovitusti.
Seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa pakollinen läsnäolo.
Jos opiskelijalla on lähihoitajan tutkinto hän voi hyväksilukea lääkehoidon osuuden. Hyväksiluku tehdään sähköisesti Pepissä.
Ajoitus ja läsnäolo
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, oppimistehtävien ja tenttien suorittamisen sekä harjoituksiin ja simulaatioihin osallistumisen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Päihdetyö:
Aalto, M., Alho, H.,Kiianmaa, K. & Lindroos, L. (toim.) 2015. Alkoholiriippuvuus. Duodecim. 3 uud. painos.
Behm, M-M.,2015. Ihanteet ja arki päihteiden käytön puheeksiottotilanteissa päivystysvastanotoilla. Eettisten periaatteiden toteutuminen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöstutkimus. Grano OY.
Kassila, T. & Koskela, K. 2016. Ihme alkaa nyt. Viisas elämä.
Partanen, A, Holmberg, J., Inkinen, M.2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Peltoniemi, T. 2013. Pääasiana alkoholi. Käyttö, haitat, hoito, politiikka nyt ja 2040. Lönberg oy.
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2017. Lassin suuri salaisuus. Mediapinta Oy.
Mielenterveystyö:
Friis L., Seppänen R. & Mannonen M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. WSOY.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Kuhanen C., Oittinen P. & Kanerva A. 2014. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Vuorilehto M, Larri T. & Kurki M. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.
www.mielenterveystalo.fi
www.päihdelinkki.fi
www.neuvoa-antavat.fi
Lääkehoito: Lääkehoito: Minna Taam-Ukkonen ja Susanna Saano: Turvallisen lääkehoidon perusteet. Viimeisin painos.
Opettajien tuntimateriaali
Oppimisympäristö
Asiantuntijaluennot päihde- ja mielenterveystyön teoreettisista perusteista, palvelujärjestelmästä, lainsäädännöstä, riippuvuudesta, motivoivasta haastattelusta ja keskeisistä mielenterveyden häiriöistä ja asiakkaan kohtaamisesta.
Yksilötehtävät ja seminaarityö mielenterveys-ja päihdetyön aihealueista.
Sosionomin vastuualueet ja oikeudet lääkehoidon toteutuksessa.
Lääkehoito asiakas- ja potilastilanteissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, oppimistehtävien ja tenttien suorittamisen sekä harjoituksiin ja simulaatioihin osallistumisen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset käsitteet ja periaatteet puutteellisesti. Opiskelija osaa selittää vain osittain mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessin vaiheet, mutta ei välttämättä ymmärrä niiden merkityksiä eikä osaa yhdistää merkitystä käytännön sosiaalialan työhön. Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää osittain mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessin keskeiset vaiheet, mutta ei täysin kykene selittämään ja yhdistämään niiden merkitystä sosiaalialan työn käytäntöön. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen asiakastilanteisiin liittyen sekä osoittaa jonkin verran itsenäistä ja kriittistä pohdintaa ja ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää selkeästi mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessien keskeiset osa-alueet ja niiden merkityksen käytännön sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen teoriaperustaa asiakastilanteissa sekä asiakkaan kohtaamisessa. Opiskelija osoittaa ammatillista ajattelua mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen eri konteksteissa.