Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1023-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kirsti Sandell
  • Tuula Juvakka
  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Harjoitus R 1 Lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 Lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 Mielenterveystyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 Päihdetyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 3 Lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti, lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOK19
    Sosionomikoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitus R 1 Lääkehoito
  • Harjoitus R 2 Lääkehoito
  • Luennot
  • Seminaari 1 Mielenterveystyö
  • Seminaari 2 Päihdetyö
  • Seminaari 3 Lääkehoito
  • Simulaatio
  • Tentti, lääkehoito

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tunnistaa erilaisten mielenterveyden kriisien ja päihteiden käytön vaikutuksia yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sekä osaa soveltaa palveluohjausta ja kuntouttavaa työotetta mielenterveys- ja päihdetyössä. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan lääkehoitoa sosionomin vastuualueiden mukaisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kirjallinen tentti/essee, harjoitustyö, muu.

Lähi- ja monimuoto-opetus, opintokäynnit, ryhmätyöskentely ja -ryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatio ja mielenterveys- ja päihdetyön tentti sekä lääkehoidon tentti. Lääkehoidon uusintatentit tehdään sovitusti.
Seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa pakollinen läsnäolo.

Jos opiskelijalla on lähihoitajan tutkinto hän voi hyväksilukea lääkehoidon osuuden. Hyväksiluku tehdään sähköisesti Pepissä.

Ajoitus ja läsnäolo

24.8.-18.12.2020

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, oppimistehtävien ja tenttien suorittamisen sekä harjoituksiin ja simulaatioihin osallistumisen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Päihdetyö:

Aalto, M., Alho, H.,Kiianmaa, K. & Lindroos, L. (toim.) 2015. Alkoholiriippuvuus. Duodecim. 3 uud. painos.

Behm, M-M.,2015. Ihanteet ja arki päihteiden käytön puheeksiottotilanteissa päivystysvastanotoilla. Eettisten periaatteiden toteutuminen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöstutkimus. Grano OY.

Kassila, T. & Koskela, K. 2016. Ihme alkaa nyt. Viisas elämä.

Partanen, A, Holmberg, J., Inkinen, M.2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro.

Peltoniemi, T. 2013. Pääasiana alkoholi. Käyttö, haitat, hoito, politiikka nyt ja 2040. Lönberg oy.

Sipilä-Lähdekorpi, P. 2017. Lassin suuri salaisuus. Mediapinta Oy.

Mielenterveystyö:

Friis L., Seppänen R. & Mannonen M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. WSOY.

Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Kuhanen C., Oittinen P. & Kanerva A. 2014. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Vuorilehto M, Larri T. & Kurki M. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.

www.mielenterveystalo.fi

www.päihdelinkki.fi

www.neuvoa-antavat.fi

Lääkehoito: Lääkehoito: Minna Taam-Ukkonen ja Susanna Saano: Turvallisen lääkehoidon perusteet. Viimeisin painos.

Opettajien tuntimateriaali

Sisältö

Asiantuntijaluennot päihde- ja mielenterveystyön teoreettisista perusteista, palvelujärjestelmästä, lainsäädännöstä, riippuvuudesta, motivoivasta haastattelusta ja keskeisistä mielenterveyden häiriöistä ja asiakkaan kohtaamisesta.

Tutustumiskäynnit mielenterveys-ja päihdepalvelujen yksiköihin.

Yksilötehtävät ja seminaarityö mielenterveys-ja päihdetyön aihealueista.

Sosionomin vastuualueet ja oikeudet lääkehoidon toteutuksessa.

Lääkehoito asiakas- ja potilastilanteissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomikoulutuksen perusopinnot suoritettu.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, oppimistehtävien ja tenttien suorittamisen sekä harjoituksiin ja simulaatioihin osallistumisen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset käsitteet ja periaatteet puutteellisesti. Opiskelija osaa selittää vain osittain mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessin vaiheet, mutta ei välttämättä ymmärrä niiden merkityksiä eikä osaa yhdistää merkitystä käytännön sosiaalialan työhön. Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää osittain mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessin keskeiset vaiheet, mutta ei täysin kykene selittämään ja yhdistämään niiden merkitystä sosiaalialan työn käytäntöön. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen asiakastilanteisiin liittyen sekä osoittaa jonkin verran itsenäistä ja kriittistä pohdintaa ja ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää selkeästi mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessien keskeiset osa-alueet ja niiden merkityksen käytännön sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen teoriaperustaa asiakastilanteissa sekä asiakkaan kohtaamisessa. Opiskelija osoittaa ammatillista ajattelua mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen eri konteksteissa.