Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1023-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

24.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kirsti Sandell
  • Tuula Juvakka
  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 Lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 Lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari mielenterveystyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari päihdetyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti, lääkehoito (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOK19M
    Sosionomikoulutus 19K, monimuotototeutus, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Harjoitus R 1 Lääkehoito
  • Harjoitus R 2 Lääkehoito
  • Seminaari mielenterveystyö
  • Seminaari päihdetyö
  • Seminaari
  • Simulaatio
  • Tentti, lääkehoito

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tunnistaa erilaisten mielenterveyden kriisien ja päihteiden käytön vaikutuksia yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sekä osaa soveltaa palveluohjausta ja kuntouttavaa työotetta mielenterveys- ja päihdetyössä. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan lääkehoitoa sosionomin vastuualueiden mukaisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kirjallinen tentti/essee, harjoitustyöt, muu

Ajoitus ja läsnäolo

24.8.-18.12.2020

Lähi- ja monimuoto-opetus, opintokäynnit, ryhmätyöskentely ja -ryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatio ja mielenterveys- ja päihdetyön tentti/essee sekä lääkehoidon tentti.

Harjoituksissa ja simulaatioissa pakollinen läsnäolo.

Jos opiskelijalla on lähihoitajan tutkinto hän voi hyväksilukea lääkehoidon osuuden. Hyväksiluku tehdään sähköisesti SoleOpsissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Päihdetyö:

Aalto, M., Alho, H.,Kiianmaa, K. & Lindroos, L. (toim.) 2015. Alkoholiriippuvuus. Duodecim. 3 uud. painos.

Behm, M-M.,2015. Ihanteet ja arki päihteiden käytön puheeksiottotilanteissa päivystysvastanotoilla. Eettisten periaatteiden toteutuminen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöstutkimus. Grano OY.

Kassila, T. & Koskela, K. 2016. Ihme alkaa nyt. Viisas elämä.

Partanen, A, Holmberg, J., Inkinen, M.2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro.

Peltoniemi, T. 2013. Pääasiana alkoholi. Käyttö, haitat, hoito, politiikka nyt ja 2040. Lönberg oy.

Sipilä-Lähdekorpi, P. 2017. Lassin suuri salaisuus. Mediapinta Oy.

Mielenterveystyö:

Friis L., Seppänen R. & Mannonen M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. WSOY.

Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Kuhanen C., Oittinen P. & Kanerva A. 2014. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Vuorilehto M, Larri T. & Kurki M. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.

www.mielenterveystalo.fi

www.päihdelinkki.fi

www.neuvoa-antavat.fi

Lääkehoito: Lääkehoito: Minna Taam-Ukkonen ja Susanna Saano: Turvallisen lääkehoidon perusteet. Viimeisin painos.

Opettajien tuntimateriaali

Sisältö

Tavoitteet: Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tunnistaa erilaisten mielenterveyden kriisien ja päihteiden käytön vaikutuksia yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sekä osaa soveltaa palveluohjausta ja kuntouttavaa työotetta mielenterveys- ja päihdetyössä. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan lääkehoitoa sosionomin vastuualueiden mukaisesti.

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.

Opiskelija osaa soveltaa päihde- ja mielenterveystyön tietoperustan osana asiakkaiden elämän kokonaistilannetta ja tunnistaa ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön merkityksen osana sosiaalialan työkenttää.

Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveysyön palvelujärjestelmän ja hallitsee erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä, motivointiin ja puuttumiseen liittyviä työvälineitä sekä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asiakastyön sisällöt.

Opiskelija osaa ohjata, neuvoa ja tukea asiakasta mielenterveys- ja päihdetyössä.
Opiskelija osaa lääkehoitoa koskevista säädöksistä sosionomin vastuualueen ja toteuttaa asiakkaalle sosionomin työnkuvaan kuuluvaa lääkehoitoa.
Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön asiakkaan turvallisen lääkehoidon potilaan kokonaishoidon kannalta.
Opiskelija osaa ohjata ja motivoida asiakasta hänen lääkehoitonsa toteutumiseen.
Opiskelija ymmärtää vastuualueensa lääkehoidon toteutuksessa.

Sisältö:
Asiantuntijaluennot päihde- ja mielenterveystyön teoreettisista perusteista, palvelujärjestelmästä, lainsäädännöstä, riippuvuudesta, motivoivasta haastattelusta ja keskeisistä mielenterveyden häiriöistä ja asiakkaan kohtaamisesta.

Tutustumiskäynnit mielenterveys-ja päihdepalvelujen yksiköihin.

Yksilötehtävät ja seminaarityö mielenterveys-ja päihdetyön aihealueista.

Sosionomin vastuualueet ja oikeudet lääkehoidon toteutuksessa.

Lääkehoito asiakas- ja potilastilanteissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomikoulutuksen perusopinnot suoritettu.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, oppimistehtävien ja tenttien suorittamisen sekä harjoituksiin ja simulaatioihin osallistumisen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset käsitteet ja periaatteet puutteellisesti. Opiskelija osaa selittää vain osittain mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessin vaiheet, mutta ei välttämättä ymmärrä niiden merkityksiä eikä osaa yhdistää merkitystä käytännön sosiaalialan työhön. Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää osittain mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessin keskeiset vaiheet, mutta ei täysin kykene selittämään ja yhdistämään niiden merkitystä sosiaalialan työn käytäntöön. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen asiakastilanteisiin liittyen sekä osoittaa jonkin verran itsenäistä ja kriittistä pohdintaa ja ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää selkeästi mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueenkeskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen prosessien keskeiset osa-alueet ja niiden merkityksen käytännön sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen teoriaperustaa asiakastilanteissa sekä asiakkaan kohtaamisessa. Opiskelija osoittaa ammatillista ajattelua mielenterveys- ja päihdetyön sekä sosionomin lääkehoidon vastuualueen eri konteksteissa.