Asiantuntijan viestintätaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: KS00BT59-3066
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 19.12.2021
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sanna Paunonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRLII21SVLiiketalouden koulutus 21SV Lappeenranta
-
KKIE21LABHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: C2
Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus (Zoom)
Ajoitus ja läsnäolo
Aktiivinen läsnäolo välttämätöntä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan antama materiaali.
Oheislukemistoksi voi hankkia (ei ole välttämätön) esim. Areena - yritysviestinnän käsikirja (Sirkka Kortetjärvi-Nurmi ja Kaarina Murtola, Edita)
Uusintamahdollisuudet
Arvioitavat tehtävien ajankohdat ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Noin 108 tuntia (verkkotapaamiset sekä itsenäinen työskentely)
Sisältö
Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien oman alan teksti- ja viestintätaitojen harjoittelua. Keskeisiä sisältöjä ovat esim. esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat sekä asiatyyli.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssin taitotaso on C1 - C2 (eurooppalainen viitekehys). Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin, ja se on tarkoitettu niille opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.
Arviointimenetelmät
Erilaiset suulliset ja kirjalliset tehtävät, joilla mitataan suullisen- ja kirjallisen viestinnän osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus on 0 eli hylätty, jos
- kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia.
- ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia (sisältö, rakenne, kieliasu).
- ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat puutteellisia.
- viestinnän tulkintataidot ovat heikot.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tuottaa ammattialansa tekstiä ja käyttää luotettavia tietolähteitä.
- käyttää lähteitä amk-ohjeen mukaisesti.
- kirjoittaa välttävää tekstiä.
- osallistua ryhmäviestintätilanteisiin yhteistyötaitoisesti.
- pitää suullisen esityksen.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa soveltaa lähdekritiikkiä.
- käyttää lähteitä amk-ohjeen mukaisesti.
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä.
- osallistua aktiivisesti ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.
- pitää sujuvan ja havainnollisen suullisen esityksen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti.
- kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä.
- osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin sekä positiivisin keinoin kannustaa ryhmänsä jäseniä yltämään parhaaseensa.
- pitää laadukkaan, havainnollisen ja vakuuttavan suullisen esitelmän.