Maalaus, Perspektiivejä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KKU1135-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 21.08.2020
Ajoitus
13.04.2021 - 07.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Petteri Cederberg
- Hanna Kostiainen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVAYHT20HKuvataiteen yhteiset opinnot 2020-2021 (AMK), Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa hahmottaa tilailluusion ja perspektiivityökalujen vaikutusta katsojan ja illusorisen maalauksen suhteeseen
- osaa maalauksen tilailluusion syntymisen lainalaisuuksia
- osaa toteuttaa teoksia edistyneitä perspektiivityökaluja hyödyntäen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu lähiopetuksena Skinnarilan kampuksella kuvataiteen tiloissa maalauksen ryhmissä. Opetus sisältää harjoitustehtäviä, luentoja ja palautekeskusteluja.
Opetus on pääasiassa lähiopetusta 9-16 tiistaista perjantaihin. Osaa tehtävistä saatetaan toteuttaa omatoimisesti myös näiden aikojen ulkopuolella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan kanssa neuvottelemalla voimme järjestää kurssin myös etäopetuksena esimerkiksi Lahden kampuksella pääasiallisesti opiskeleville opiskelijoille.
Sisältö
Maalaus - Perspektiivejä
Tällä opintojaksolla syvennytään maalauksen visuaalisen kielen perusteisiin käytännössä tehtävien teosten ja luentojen avulla. Tavoitteena on oppia maalauksen katsojan ja maalauksen tilailluusion keinojen ilmaisullisista lainalaisuuksista; miten maalauksen illusorisen tilan kokeminen vaikuttaa teoksen luentaan ja katsojan kokemukseen sijainnistaan suhteessa maalaukseen ja sen kuvitteelliseen tilaan?
Opintojaksolla tehdään harjoitustehtäviä, joissa toteutetaan maalauksia maalaukselle ominaisia visuaalisen kielen keinoja hyödyntäen. Lisäksi opiskellaan intensiivityöpajassa perspektiivityökalujen hallintaa.
Jaksolla syvennytään erilaisiin perspektiivikeinoihin maalauksen ilmaisullisena keinona. Pureudumme erilaisiin tilailluusion toteuttamisen ratkaisuihin luentomateriaalin ja esimerkkiteosten tarkastelun avulla. Toteutamme harjoitustehtävänä maalauksen, joka perustuu edistyneiden perspektiivityökalujen hyödyntämiseen. Luonnostelu toteutetaan digitaalisesti maalaamalla ja piirtämällä. Kurssilla tehdään myös lyhyitä harjoitustehtäviä erilaisista perspektiivinäkökulmista.
Opintojakson osana on lisäksi intensiivityöpaja, jossa opiskelemme käytännössä yhden, kahden, kolmen, neljän ja viiden pakopisteen perspektiivien käyttämistä työkaluna tilailluusion rakentamisessa kaksiuloitteiseen kuvaan.
Teoksen toteutuskaari luonnostelusta viimeistelyyn on olennainen opittava sisältö opintojaksolla. Harjoitusten toteuttamisen kautta materiaalien ja ilmaisun suhde syvenee. Teokset toteutetaan omista sisällöllisistä lähtökohdista. Oppimissisältöön kuuluu toteutustavan ja aiheen etsiminen ja valinta.
Opiskelija oppii monipuolisia keinoja tilailluusion muodostamiseen maalauksessa ja digitaalisen maalauksen perusteita. Hän perehtyy ammatilliseen työskentelyyn. Opiskelija syventää ja laajentaa omia tietojaan. Opiskelija työskentelee itsenäisesti ja reflektoi työtään.
Opiskelija opettelee omaa työskentelykulttuuriaan ja sisällön luomisen keinoja taiteellisen prosessinsa osana.
Hän ymmärtää ja hallitsee työturvallisuuden merkityksen oman ja ympäröivän yhteisön osalta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista