Siirry suoraan sisältöön

Taiteilija ja yhteiskunta (2 op)

Toteutuksen tunnus: KKU0943-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 10.05.2021

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Lotta Pyykkönen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KUVA17
    Kuvataiteen koulutus 17S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-tunnistaa taiteilijan toimintaympäristöön kuuluvia toimijoita yhteiskunnassa
-ymmärtää taiteen rahoittamiseen liittyviä perusperiaatteita
-osaa arvioida taiteilijan työelämään liittyviä konteksteja ja haasteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Taiteilija ja yhteiskunta opintojakso koostuu taidealan asiantuntijoiden pitämistä verkkoluennoista. Ne koskevat taiteilijan työtä taideorganisaatioiden sekä ammattitaiteilijoiden näkökulmasta. Luentojen kehys on yhteiskunnallinen.

Opintojakson tarkoituksena on, että opiskelija oppii tuntemaan kulttuuri- ja taidealan työelämää sekä alan keskeiset järjestöt ja organisaatiot. Opiskelija oppii ymmärtämään taiteilijan työkuvaan liittyviä osa-alueita ja tunnistaa ammattia ohjaavan yhteiskunnallisen kehyksen. Opiskelija oppii tuntemaan tyypillisiä kulttuurialan rahoitusjärjestelmiä.

Opintojakson suoritustapa on, luennoille osallistumisen lisäksi, niistä kirjoitettava luentopäiväkirja, jonka ohjeet löytyvät Moodlesta. Luentojakson suorittaminen kuuluu kuvataiteen koulutuksessa opinnäytetyötä koskevaan opintokokonaisuuteen.

Ajoitus ja läsnäolo

Luennot alkavat syyslukukaudella lokakuussa ja jatkuvat kevätlukukaudelle huhtikuulle asti.
Luentoja järjestetään tänä aikana noin kymmenen kappaletta. Poissaolot pitää korvata etsimällä itse tietoa luennon aiheesta ja kirjoittamalla siitä ohjeiden mukaan luentopäiväkirjaa. Korvaavia tehtäviä voi kirjoittaa maksimissaan kaksi kappaletta.
Tarkemmat ohjeet löytyy Moodlesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalia päivitetään Moodleen luentokohtaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksyttävä suoritus edellyttää luennoille osallistumista ja luentopäiväkirjan kirjoittamista. Poissaoloja luennoilta voi olla vain rajoitetusti kirjoittamalla luennon aiheesta etsien siitä itse tietoa. Korvaavia tehtäviä voi tehdä korkeintaan kahden luentokerran osalta. Jos poissaoloja kertyy tätä enemmän, kurssi on aloitettava seuraavana vuonna uudelleen. Vaihtoehtoisesti poissaoloja voi korvata seuraavan lukuvuoden uuden kurssijakson luennoilla. Tästä opiskelijan on kuitenkin sovittava vastuuopettajan kanssa ennen uuden lukuvuoden ja luentosarjan alkua.

Uusintamahdollisuudet

Korvaavat esseet on palautettava vastuuopettajalle huhtikuun loppuun mennessä

Oppimisympäristö

Verkkoluennot ja Moodle-sivusto. Sivustolta käy ilmi luentojen ajankohta ja niiden aihe sekä muu ohjeistus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tunnin opiskelua. Luentosarjan kokonaistuntimäärä on siis noin 57 tuntia, joka muodostuu luennoille osallistumisesta, mahdollisesti luennolle tehtävistä harjoituksista sekä luentopäiväkirjan tekemisestä.

Sisältö

Luentojen tarkoituksena on antaa perustietoa taiteilijana toimimisesta yhteiskunnassa eri tahojen näkökulmasta. Luennot ovat jaettu kahteen pääosa-alueeseen: Osa koskettelee ammattitaiteilijuutta tutkimuksellisessa asiayhteydessä. Ne kertovat taidejärjestelmästä ja siitä, miten taideala ja taiteilijuus asemoituu yhteiskunnassa. Toinen näkökulma luennoissa liittyy taiteilijana toimimiseen. Niissä käsitellään ammatinharjoittamiseen liittyviä käytännön asioita yhteiskunnan, eri organisaatioiden ja yhteisöjen näkökulmasta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Luentosarjan voi suorittaa aikaisintaan kolmantena opintovuotena.

Arviointimenetelmät

Luennoille osallistuminen, luentopäiväkirja ja mahdollisesti muiden annettujen tehtävien teko opintojakson aikataulun mukaisesti sekä opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen. Luentopäiväkirjojen teksti tulee olla leipätekstin muodossa ja asiatyylillä kirjoitettu Moodle-sivulla olevien ohjeiden mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osallistuu aktiivisesti verkkoluennoille ja kirjoittaa luentokohtaisesti otsikoidun luentopäiväkirjan. Luentopäiväkirja perustuu loogisesti etenevään leipätekstiin luennon aiheesta.Vastuuopettaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään luentopäiväkirjaa, jotta opintojakson tavoitteet ja ohjeet tulevat täytetyksi.Luentopäiväkirjassa opiskelija:

- Tunnistaa taiteilijan toimintaympäristöön kuuluvia toimijoita yhteiskunnassa.
- Ymmärtää taiteen rahoittamiseen liittyviä perusperiaatteita.
- Tunnistaa ammattiin liittyvän yhteiskunnallisia toiminta-alueita
- Osaa arvioida taiteilijan työelämään liittyviä osa-alueita ja haasteita.
- Osaa kirjoittaa loogista ja jäsennettyä tekstiä luentojen keskeisistä teemoista.
- Osaa esittää perusteltuja ja asiallisia kommentteja luentojen aiheista.

Lisäksi erikseen annettavat tehtävät tulee myös tehdä.