Siirry suoraan sisältöön

Työelämän viestintä (terveys) (3 op)

Toteutuksen tunnus: KISU0002-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 18.04.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sirkka Rutanen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KKIE20LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
  • TH19
    Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitus R 3

Osaamistavoitteet

Taitotaso: C2

Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (zoom)

Kurssi on jaettu kirjallisen ja suullisen viestinnän osioihin. Kirjallisen osion tehtäviä ovat esimerkiksi erilaiset työnhaussa tarvittavat dokumentit, kuten video-cv, ja opintoihin liittyvät asiatekstit, kuten kommentoiva referaatti. Suullisessa osiossa tehdään muun muassa puhe- ja ryhmätyöskentelyharjoituksia, joita ovat esimerkiksi argumentoiva puhe ja neuvotteluharjoitus.

Tehtävät on sidottu opiskelijan koulutusalaan ja alan työelämätaitoihin.

Tavoitetaso C2, minimitaso C1.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan kevätlukukaudella.

Harjoituksia sisältävillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot pitää perustella ja poissaolojen aikaiset harjoitukset korvata kirjallisilla tehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan Moodlessa jakama ja suosittelema materiaali.

Oppimisympäristö

Verkko ja Moodle-oppimisympäristö. Kurssin aikana voidaan sopia pienryhmien lähitapaamisista (puhe-esitykset).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op.

Sisältö

Kurssi on jaettu kirjallisen ja suullisen viestinnän osioihin. Kirjallisen osion tehtäviä ovat esimerkiksi erilaiset työnhaussa tarvittavat dokumentit, kuten video-cv, ja opintoihin liittyvät asiatekstit, kuten kommentoiva referaatti. Suullisessa osiossa tehdään muun muassa puhe- ja ryhmätyöskentelyharjoituksia, joita ovat esimerkiksi argumentoiva puhe ja neuvotteluharjoitus.

Tehtävät on sidottu opiskelijan koulutusalaan ja alan työelämätaitoihin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tavoitetaso C2, minimitaso C1.

Arviointimenetelmät

Osa kurssin tehtävistä arvioidaan numerolla, näitä ovat
- työhakemus
- kommentoiva referaatti/artikkeli (parityö)
- argumentoiva puhe

Osa kurssin tehtävistä arvoidaan joko hyväksytyksi tai hylätyksi, näitä ovat esimerkiksi
- viestijäkuva
- palaveri- ja neuvotteluharjoitus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävä hylätään, jos teksti/esitys/suoritus ei vastaa tehtävänantoa tai jos tehtävää/esitystä ei ole palautettu/suoritettu lainkaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Suullinen viestintä:
Sisällön suunnittelussa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu kunnolla huomioon. Esiintyminen on monella tapaa epävarmaa, vuorovaikutus on erittäin heikkoa tai puuttuu, ja nonverbaalinen viestintä on minimaalista tai/ja ristiriidassa puheen kanssa. Esityksen jäsentely ja johdonmukaisuus ovat epäselviä, ja sidosteisuus on häilyvää. Kieli on paikoin epäselvää, äänen tehokeinot ovat heikkoja/puuttuvat, puhe on liian hiljaista tai monotonista.

Kirjallinen viestintä:
Teksti sisältää huomattavan paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee useassa kohdassa epäloogisesti ja lauseet ovat paikoin irrallisia. Ulkoasu noudattaa osittain standardia. Teksti on monilta osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Suullinen viestintä:
Viestin sisällössä on huomioitu tilanne, kuulijakunta ja tavoite, mutta kaikissa ei ole täysin onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Esityksen/viestin jäsentely on johdonmukainen ja sitä on helppo seurata. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Viestintä on melko sujuvaa ja selkeää sekä melko virheetöntä. Teksti etenee melko loogisesti ja sidosteisesti, mutta tekstissä on pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä. Tekstin sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa ja tekstin ulkoasu on pääosin standardin mukainen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Suullinen viestintä:
Viestin sisältö on valittu taitavasti ja tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Viestin ja/tai esityksen jäsentely on erittäin selkeä ja looginen (aloitus, käsittely, lopetus), lisäksi siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli on yleisölle ja aiheeseen sopivaa, erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Viestintä on erittäin sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa. Teksti etenee loogisesti ja on erinomaisesti jäsentynyttä ja sidosteista. Tekstin ulkoasu on täysin standardin mukainen. Opiskelija osaa viestiä luontevasti asiaankuuluvalla tekstilajilla ja tyylillä. Sisältö vastaa täysin tehtävänantoa.