Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (teknik) (2 op)

Toteutuksen tunnus: KIRU0001-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 20.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • roo.sv
  • Suomi

Paikat

13 - 30

Koulutus

  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Satu Mäkinen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • RKMK19M
    Rakennusalan työnjohdon koulutus 19K, monimuotototeutus, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2.1

Opiskelija pystyy lukemaan oman alansa tekstejä, keskustelemaan tekstien aihepiireistä, ja viestimään suullisesti ja kirjallisesti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä
kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen (75 %).

Lähiopetusta 2x2h viikossa seitsemän viikon ajan. Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä.
Suullinen ja kirjallinen koe viimeisillä lähitunneilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa oleva materiaali ja opettajan jakamat monisteet lähitunneilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa.

Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.

Uusintamahdollisuudet

Suullinen ja kirjallinen koe (paperitentti) pidetään lähituntien viimeisillä tunneilla.

Hylätyn kirjallisen kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden sisällä opintojakson päättymisestä yleisenä tenttipäivänä. Suullinen kokeen uusinnasta sovitaan sähköpostitse opettajan kanssa.

Hyväksyttyä suoritusta voi yrittää korottaa kerran vuoden sisällä opintojakson päättymisestä.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 2op:n laajuinen. Yksi opintopiste vastaa n. 27 tunnin työtä opiskelijalle.

Sisältö

Sisältö:
Itsestä ja opinnoista kertominen, työnhaku , työelämän vuorovaikutustilanteet, yleinen oman alan sanasto, asiakaspalvelutilanteet, puhelimessa asiointi, sähköposti.

Tavoite:
Sosiaalinen vuorovaikutus
-opiskelija osaa keskustella keskeisimmissä tilanteissa suhteellisen hyvin.
Puhelin- ja neuvottelukieli
-opiskelija osaa vastata puhelimeen ja yhdistämään. Ei pysty osallistumaan neuvotteluihin ilman tulkkia.
Asiakaspalvelun ja edustustehtävien kieli
-opiskelija osaa toimia avustajana yrityksen tilaisuuksissa, mutta ei kykene palvelemaan asiakasta itsenäisesti.
Vieraassa kulttuurissa toimiminen
-opiskelija tietää kulttuurista vähän ja tulee auttavasti toimeen työasioissa.
Konferenssi- ja esitelmöintikieli
-opiskelija pystyy seuraamaan asioiden kulkua ja helppoa kerrontaa. Kykenee perustelemaan, selittämään ja kuvaamaan yksinkertaisia prosesseja ja suunnitelmia, kun on valmistautunut huolellisesti etukäteen.
Tiedonhankinnassa tarvittava lukutaito
-opiskelija ymmärtää tavanomaisia työhön liittyviä tekstejä sanakirjaan turvautuen.
Työtehtävissä tarvittava kirjoitustaito
-opiskelija osaa välittää viestin keskeisissä työtehtävissä suppeasti mutta johdonmukaisesti. Virheet voivat hankaloittaa ymmärtämistä.

Tavoitetaitotaso: B1-B2.1.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. / Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa (http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf).

Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa (kysy omalta ruotsinopettajalta linkkiä). Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.

Arviointimenetelmät

50% kirjallinen koe
50% suullinen koe

Pakollisten tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.