Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagoginen syventävä osaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: HA00BW83-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.01.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 23.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Rantatulkkila
  • Sanna Leppänen
  • Kati Ojala

Ryhmät

  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää, soveltaa ja kehittää sosionomin ammatillista osaamista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opetussuunnitelmassa opintojen loppuvaiheeseen. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Työyhteisöosaaminen, johtaminen ja työhyvinvointi
Jabe, M. (2012) Työhyvinvoinnin työkirja, Voitko hyvin työssäsi?
Juuti, P. & Vuorela, A. (2011). Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi.
Järvinen, K. (2014). Työn mielekkyyden johtaminen, Käytännön opas.
Niiranen, V., Seppälä-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2011). Johtaminen sosiaalialalla.
Suonsivu, K. (2019). Työhyvinvointi osana henkilöstöjohtamista.

Digitaaliset palveluinnovaatiot
Hennala, L., Parjanen, S., Saurio, R., Pekkarinen, S., Laakso, H. & Melka, H. 2021. Robotit työvälineeksi hyvinvointipalveluissa: innovaatioiden sujuttamisen opas. LUT University. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/162373/LUT%20Robotit%20ty%c3%b6v%c3%a4lineeksi%20hyvinvointipalveluissa-%20innovaatioiden%20sujuttamisen%20opas%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Innokylä kaikille avoin yhteisen kehittämisen ja tiedon jakamisen ympäristö. Saatavissa: https://innokyla.fi/fi/search?keyword=digitalisaatio
Julkisen hallinnon digitalisaatio, Saatavissa: https://vm.fi/digitalisaatio
Kairala, M. 2018. Sosiaalityön teknologiaosaaminen. s. 211-227. Teoksessa Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. (toim.) 2018. Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja. Tallinna: UniPress.
Kivistö, M. & Päykkönen, K. (2017) Sosiaalityö digitalisaatiossa. s. 21-41 Teoksessa Kivistö, M. 2017. Sosiaalityö digitalisaatiossa ja eettisyyden vaade. ETENE. (2010). Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa. [Verkkoaineisto]. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3081-0
THL. Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla >Tiedonhallinnan ohjaus > SOTE-tiedonhallinnan kehittämisnäkymiä > Sosiaalihuollon rekisteriuudistus https://thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tiedonhallinnan-ohjaus/sote-tiedonhallinnan-kehittamisnakymia/sosiaalihuollon-rekisteriuudistus

Rakenteellinen sosiaalityö
Juhila, K. (2018) Aika, paikka ja sosiaalityö.
Pohjola, Kemppainen, Niskala, Pereonius ( toim.)2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö
Pohjola, A., Laitinen, M. & Seppänen, M. (2014) Rakenteellinen sosiaalityö.
Poikselkä, S. (2019) Sosiaalityön yhteiskunnallinen ääni, pro gradu –tutkielma: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309317/Poikselka_Sosiaalityo.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016) Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat.
Törrönen, M., Hänninen, K. ym. (2016) Vastavuoroinen sosiaalityö.
Videoluentoja Sosnetissä: https://www.sosnet.fi/Suomeksi/Soppi/Oppimateriaalit/Kaytannon-taidot/Yhteiskunnallinen-vaikuttaminen/rakenteellinen-sosiaalityo

Sosiaali- ja kasvatusalan työn vaikuttavuus
TYÖKALUPAKKI VAIKUTTAVAAN HYVINVOINNIN JA TERVEYDEN EDISTÄMISEEN. Sosiaalinen laatu, elämänlaatu, vaikuttavuusindikaattorit, hyvät käytännöt, osallistavat työmenetelmät ja kypsyysanalyysi. Saatavissa: https://www.promeq.fi/loader.aspx?id=4b150613-28bd-4ab5-b5a2-5c4cf7a44c65

Oheismateriaalia varhaiskasvatuksen syventävään harjoitteluun
Ahonen, L. & Roos. P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa. Piia Roos Oy.
Parrila, S. & Fonsén, E. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (opinnollistaminen). Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen Moodlessa.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja sekä arviointi toteutuvat Workseedissä. Oppimistehtävä linkittyy opintojaksoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 15op, joka tarkoittaa noin 350h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opiskelija syventää, soveltaa ja kehittää sosionomin ammatillista osaamista.

Tässä harjoittelussa valitset kaksi teema-aluetta, johon haluat syventyä harjoittelussasi:
- Työyhteisöosaaminen
- Johtaminen
- Työhyvinvointi
- Digitaaliset palveluinnovaatiot
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalialan työn vaikuttavuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta