Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden osallisuus ja hyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CC81-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 20

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Leppänen

Opetusryhmät

  • Opintojakson aloitus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOK19
    Sosionomikoulutus 19K, Lappeenranta
  • SOK19M
    Sosionomikoulutus 19K, monimuotototeutus, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Opintojakson aloitus
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

- Eritellä ja arvioida ikäihmisen kotiin, elinympärisöön ja asuinyhteisöön liittyviä voimavaroja ja haasteita toimijuuden, toimintakyvyn ja palvelutarpeen näkökulmasta osana arjesta selviytymisen tukemista ja osallisuuden vahvistamista.
- Vertailla erilaisia asumistapoja ja niiden hyötyjä ja rajotteita: yhteisöasuminen, ryhmäasuminen, senioriyhteisöasuminen.
- Soveltaa esteettömyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa.
- Arvioida teknologisten sovellusten käyttöä kotona-asumisen tukemisessa, osallisuuden vahvistamisessa ja palvelutarpeen arvioinnissa.
- Soveltaa palvelutarpeenarviointia, palveluohjausta ja - neuvontaa sekä palvelukokonaisuuksien suunnittelua siten, että yksilöllinen elämänkulku, autonomia, avun tarve ja kodin merkitys tulevat huomioiduksi.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu pääosin itsenäisesti työskennellen/pareittain. Opintojaksolla on aloitustapaaminen, välitsekkaus sekä loppuseminaarit.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolle voi osallistua Vanhustyön opintojakson suorittamisen jälkeen. Tapaamisissa on suotavaa olla mukana. Opiskelijan sitouduttava itsenäiseen työskentelyyn.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlesta löytyvä materiaali.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso on linkitetty käytäntöön sekä käynnissä oleviin TKI-hankkkeisiin. Tällä erää opiskelijat pääsevät kehittämään luonnon lumoa kaikille eli yhdenvertaista ja esteetöntä matkailua.

Oppimisympäristö

Oppiminen tapahtuu osittain kentällä toimien, havainnoiden ja haastatellen, mutta tehtävät kietoutuvat vahvasti teoriaan. Moodlessa on koottuna materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on noin 130h, joka jakautuu erilaisiin osiin. Teemat käydään läpi aloituskerralla.

Sisältö

- Hyvinvointi, toimijuus, toimintakyky ja koti asuinpaikkana.
- Osallisuus, elinympäristö ja yhteisö kotona-asumisen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä yhteisöllinen asuminen.
- Esteettömyys, apuvälineet ja arjesta selviytyminen.
- Muistisairaudet ja itsenäisen asumisen tukeminen, sosiaalinen inkluusio.
- Teknologian paikka kotona-asumisen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä sähköiset palvelut.
- Palvelutarpeen arviointi, palveluohjaus sekä palvelukokonaisuuksien suunnittelu.
- Kodinomaiset hoitomuodot: omaishoito, perhehoito, ryhmäperhehoito

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Vanhustyön opintojakso tulee olla suoritettu ennen tätä täydentävää opintojaksoa.

Arviointimenetelmät

Jokainen tehtävä arvioidaan numeraalisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on tutustunut pääpiirteissään yhteisöön ja havainnollistanut vähäisesti tehtäväs-sään/esityksessään yhteisöä ikäihmisen elinympäristönä. Opiskelija on jollain muotoa käsitellyt ikäänty-neen kodin, elinolojen ja elinympäristön yhteyttä hyvinvointiin, arjen voimavaroihin sekä palveluntarpee-seen osana ikäihmisen kotona-asumisen tukemista ja osallisuuden vahvistamista, mutta syvempi ymmär-rys sekä teorian ja havaintojen linkitys jäävät vähäiseksi. Opiskelija on tutustunut pintapuolisesti ikäih-misen asumiseen yhteiskunnassamme. Hän on tarkastellut tehtävässään valitsemaansa asumisen muo-toa, mutta kansainvälinen linkitys jää puuttumaan. Opiskelija on sivunnut hyvinvointiin, toimijuuteen ja toimintakykyyn liittyviä yksilöllisiä ja tilanteellisia tekijöitä, mutta ei linkitä niitä palvelutarpeenarviointiin eikä yksilöllisten palvelukokonaisuuksien suunnitteluun. Opiskelija ei ole huomioinut teknologiaa osana kotona-asumisen tukemista tai osallisuuden vahvistamista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuo esille yhteisön taustaa ja havainnollistaa tehtävässään/esityksessään yhteisöä ikäihmisen elinympäristönä. Opiskelija tuo esille ikääntyneen kodin, elinolojen ja elinympäristön yhteyttä hyvinvoin-tiin, arjen voimavaroihin sekä palveluntarpeeseen osana ikäihmisen kotona-asumisen tukemista ja osalli-suuden vahvistamista. Tehtävissä on myös käsitelty yhteisöllisyyden ja verkostojen merkitystä osana pal-velutarvetta, toimintakykyä, osallisuutta ja hyvinvointia. Opiskelija on käsitellyt ikäihmisen asumista yh-teiskunnassamme. Hän on tarkastellut tehtävässään valitsemaansa asumisen muotoa ja nostaa esille myös mahdollisia kansainvälisiä kokemuksia. Opiskelija on huomioinut hyvinvointiin, toimijuuteen ja toi-mintakykyyn liittyviä yksilöllisiä ja tilanteellisia tekijöitä ja nostaa niitä esiin palvelutarpeenarvioinnissa ja yksilöllisten palvelukokonaisuuksien suunnittelussa. Opiskelija on sivunnut teknologisia ratkaisuja koto-na-asumisen tukemiseksi ja osallisuuden vahvistamiseksi osana palvelusuunnittelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on perehtynyt eri menetelmillä yhteisön taustaan ja havainnollistaa eri tavoin tehtäväs-sään/esityksessään yhteisöä ikäihmisen elinympäristönä. Opiskelija osaa arvioida ikääntyneen kodin, elinolojen ja elinympäristön yhteyttä hyvinvointiin, arjen voimavaroihin sekä palveluntarpeeseen osana ikäihmisen kotona-asumisen tukemista ja osallisuuden vahvistamista. Kykenee arvioi-maan yhteisöllisyyden ja verkostojen merkitystä sekä analysoimaan sosiaalisen inkluusion ja ekskluusion ulottuvuuksia osana palvelutarvetta, toimintakykyä, osallisuutta ja hyvinvointia. Opiskelija on perehtynyt ikäihmisen asumiseen yhteiskunnassamme. Hän on tarkastellut tehtävässään monipuolisesti valitse-maansa asumisen muotoa ja nostaa esille myös mahdollisia kansainvälisiä kokemuksia. Opiskelija ym-märtää hyvinvointiin, toimijuuteen ja toimintakykyyn liittyviä yksilöllisiä ja tilanteellisia tekijöitä ja osaa eritellä niitä palvelutarpeenarvioinnissa ja yksilöllisten palvelukokonaisuuksien suunnittelussa. Kykenee ottamaan huomioon ja suunnittelemaan teknologisia ratkaisuja kotona-asumisen tukemiseksi ja osalli-suuden vahvistamiseksi osana palvelusuunnittelua.