Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.02.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Kousa
  • Marjut Louhelainen

Opetusryhmät

  • Orientaatio- ja aloitusluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Lähipäivä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTITH21SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 21SMUM Lahti

Pienryhmät

  • Orientaatio- ja aloitusluento
  • Lähipäivä

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Aloitusinfo verkossa 2 h
- Tallennetut verkkoluennot Moodlealustalla
- Lähipäivät Lahden kampuksella 24-25.3.2022
- Työpaikkaselvitys-ryhmätehtävä, jonka seminaari lähipäivässä 24.3.22.
- Itsenäistä työskentelyä
- Työlääketieteen tentti Moodlepohjalla itsenäisesti
- Moodletentti ( 2h)

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu 2. periodissa 28.2-17.4.2022

- Aloitusinfo 2 h verkossa (tallennetaan)
- Tallennetut verkkoluennot Moodlealustalla
- Lähipäivät Lahden kampuksella 24-25.3.2022
- Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely

Hyväksymisvaatimuksena:

- Osallistuminen lähipäiviin kampuksella
- Oppimispäiväkirja
- Työpaikkaselvitys-ryhmätehtävä ja seminaari lähipäivissä
- Terveystarkastuksiin liittyvä yksilötehtävä
- Työlääketieteen tentti
- Moodletentti

Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Työelämäyhteistyö

- Opintojaksolla tehdään yhteistyötä "Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä" - hankkeen ja työikäisen sosiaaliohjaus -toteutuksen kanssa.

Uusintamahdollisuudet

- Työlääketieteen tentti erillisellä Moodle-alustalla itsenäisesti, Moodlessa ohjeistus
- Moodletentti ( 2h) opintojakson lopulla

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/Teams, Lahden kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
- Lähiopetus Lahden kampuksella 2 päivää

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Arviointimenetelmät

- Moodletentti (arviointi 1-5),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Ryhmätehtävä ja seminaari työpaikkaselvitykseen liittyen (arviointi 1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle, eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.