Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA91-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 27.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sanna Imeläinen

Opetusryhmät

  • Luennot/harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTITH21SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 21SMUM Lahti

Pienryhmät

  • Luennot/harjoitukset

Osaamistavoitteet

- selittää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla
- toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa
- tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen sekä tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden opiskeluterveydenhuollossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (materiaali, tehtävät ja Moodle-tentti).

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetuspäivät 13.-14.1.2022 ja 17.-18.2.2022.
Itsenäinen opiskelu toteutuksen ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeisestä lainsäädännöstä, suosituksista, oppaista ja artikkeleista. Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.

Työelämäyhteistyö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon harjoittelu toteutetaan erillisenä opintojaksona.

Uusintamahdollisuudet

Tehtävien ja tentin uusimisesta ja ajankohdista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetus on 32 tuntia, itsenäinen opiskelu ja Moodlen tehtävät/ tentti 103 tuntia.

Sisältö

-Terveydenhoitajatyön sisältö ja tehtävät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa yksilö- ja yhteisötasolla sekä keskeinen lainsäädäntö.
- Kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seuranta.
- Koululaisten, opiskelijoiden ja heidän perheidensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät.
- Kouluikäisen, nuoren ja perheen yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen sekä lasten ja nuorten yleiset sairaudet ja oireilu. Huolen puheeksi otto, yksilöllinen tuki ja tarvittava jatko-ohjaus.
- Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys).
- Moniammatillisuus, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuus.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muuntokoulutusryhmälle edeltävinä opintoina lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö.

Arviointimenetelmät

Moodlen tehtävät (suoritettuna hyväksytysti) ja tentti arvioidaan hylätty/ 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeita ja jatko-ohjauksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä, moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaaminen perustuu lähteisiin, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää eri lähteitä ja osa-alueita laajemmiksi kokonaisuuksiksi lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät yksilö- ja yhteisötasolla ja osaa toteuttaa kouluikäisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisen tuen tarpeen ja tietää miten tukea sekä ohjata kouluikäinen ja nuori tarvittaessa jatkohoitoon. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja arvioida erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä ja ymmärtää moniammatillisuuden, yhteistyöverkostot ja opiskeluhuollon kokonaisuuden koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa eri lähteitä ja osa-alueita laajoina kokonaisuuksina lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti uuden tutkitun tiedon tukemana.