Tia Windahl
Tia Windahl
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4. Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin. Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot. Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Kurssi jakautuu kahteen osaan; vammapotilas perustason ensihoidossa ja ammattitaidon arviointi 1. Kurssin vammapotilasosassa vuorottelee kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu. Kontaktiopetusta tarjotaan luento-opetuksena ja seminaaripäivänä, sekä simulaatioissa. Itsenäistä ryhmätyöskentelyä sisältyy seminaaritehtävään, joka esitetään seminaaripäivänä. Simulaatio-opetusta edeltää kirjallinen oppimistehtävä. Kurssin ammattitaidon arviointi 1 osa koostuu valtakunnalliseen perustason ensihoidon teoriakokeeseen (Webropol), sekä osaamisen näyttökokeeseen. Tentti sekä näyttö järjestetään Lahden kampuksella.
Moodletehtävät (lunttilappu ja itsearviointi) palautettu = hyväksytty Seminaaritehtävä = hyväksytty/täydennettävä Osallistuminen kahteen simulaatioon = hyväksytty Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi = 1-5. (Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin) Perustason valtakunnallinen teoriakoe = Hyväksytty/Hylätty (hyväksymisraja 65 % maksimipistemäärästä) Perustason osaamisen näyttökokeesta arviointi = hyväksytty/hylätty
Suomi
14.11.2022 - 12.03.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi
0 - 30
Hyvinvointi (LAB)
Tia Windahl, Sannakaisa Marjamäki-Nieminen, Anni Koponen, Krista Katela
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Ensihoitajakoulutus
2 op
3 op
1-5
Valtakunnallinen perustason tentti ja osaamisen arviointi -näyttökoe järjestetään ainoastaan kerran lukukaudessa. Tentin ja näytön voi uusia seuraavan ryhmän mukana. Valtakunnallista tenttiä ole mahdollista uusia yleisinä uusintatenttipäivinä.
Simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä, korvaavia tehtäviä ei ole mahdollista tehdä. Ammattitaidon arvioinnin osalta valtakunnallisen tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys näyttökokeeseen osallistumiseksi.
Verkkoympäristö Kampus Simulaatiotilat Ulkoilma
5 op = 135 opiskelijan työtuntia
Vamutunut potilas perustason ensihoidossa: Toiminta onnettomuuspaikalla Vammamekanismit Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen Vammapotilaan hoito (Prehospital TraumaTeam)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.