Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot fysioterapiassa (7 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA32-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
08.03.2021 - 27.05.2021
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Kangas
- Heli Lahtio
- Sirpa Silaste
- Eija Viitala
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Harjoitukset 3
- Luennot
- Verkkoluento
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Kenttä
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja ohjata yksilölle ja ryhmälle tavoitteellista liikkumista ja liikuntaa
- soveltaa fyysisen harjoittelun perusteita sekä motorisen oppimisen periaatteita tavoitteellisen liikuntaharjoittelun ohjaamisessa
- hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia
- ohjatessa arvioida liikkeen suoritustapaa ja elimistön kuormitusta
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita ja innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja yksilön sekä ryhmän ohjaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot, taitopajat / harjoitukset, oppimistehtävät, työelämävierailut.
Ajoitus ja läsnäolo
viikot 10 -20.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Shumway-Cook, A & Woollacott, M. 2017. Motor Control, translating research into clinical practise. Viides painos (tai vanhempi). Lippincott Williams & Wilkins.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Tampere. Tammerprint oy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.
Uusintamahdollisuudet
Ei ole tenttiä.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, kampus, Harjula, Työelämä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 7 op eli 189 t opiskelijan työtä.
Sisältö
Motorinen oppiminen: miten yksilö oppii motorisia taitoja? Motorisen oppimisen teoriat;
Hyvinvointivalmennuksen periaatteet ja teknologiaratkaisut;
Liikunnanohjaus, etäohjaus, vesiliikunnan ohjaus
Erilaiset ohjausmenetelmät
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävä motorisen taidon opettamisesta (1-5)
Oppimistehtävä hyvinvointivalmennuksesta (1-5)
Ryhmäliikunnan ohjaus (hyväksytty - hylätty)
Vesiliikunnanohjaus (hyväksytty-hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä motorisen oppimisen, hyvinvointivalmennuksen ja ryhmäliikunnan ohjaamisen tietoperustaan.
Opiskelija osaa käyttää motorisen oppimisen ja hyvinvointivalmennuksen periaatteita sekä teknologisia ratkaisuja ja toimia ryhmäliikunnan ohjaajana.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa perustellusti käyttää motoriseen oppimiseen, hyvinvointivalmennukseen sekä ryhmäliikuntaan liittyviä tietolähteitä ja ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti teknologiaratkaisuja ja ryhmäliikunnan ohjauksen keinoja.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää motorista oppimista, hyvinvointivalmennusta sekä ryhmäliikuntaa koskevia tietolähteitä perustellen ja pystyy arvioimaa ko. tietolähteiden luotettavuutta sekä käyttää alan ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelija osaa esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä vertailla toimintaan liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja hyvinvointiteknologiasta ja ryhmäliikuntaohjauksesta.
Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa luovasti.