Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot fysioterapiassa (7 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA32-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

08.03.2021 - 27.05.2021

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sanna Kangas
  • Heli Lahtio
  • Sirpa Silaste
  • Eija Viitala

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIFYS20S
    Fysioterapeuttikoulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1
  • Harjoitukset 2
  • Harjoitukset 3
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B
  • Kenttä

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja ohjata yksilölle ja ryhmälle tavoitteellista liikkumista ja liikuntaa
- soveltaa fyysisen harjoittelun perusteita sekä motorisen oppimisen periaatteita tavoitteellisen liikuntaharjoittelun ohjaamisessa
- hyödyntää ohjaustilanteissa erilaisia toimintaympäristöjä, menetelmiä, liikuntamuotoja, välineitä ja musiikkia
- ohjatessa arvioida liikkeen suoritustapaa ja elimistön kuormitusta
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita ja innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja yksilön sekä ryhmän ohjaamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot, taitopajat / harjoitukset, oppimistehtävät, työelämävierailut.

Ajoitus ja läsnäolo

viikot 10 -20.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Shumway-Cook, A & Woollacott, M. 2017. Motor Control, translating research into clinical practise. Viides painos (tai vanhempi). Lippincott Williams & Wilkins.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Tampere. Tammerprint oy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.

Uusintamahdollisuudet

Ei ole tenttiä.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, kampus, Harjula, Työelämä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 7 op eli 189 t opiskelijan työtä.

Sisältö

Motorinen oppiminen: miten yksilö oppii motorisia taitoja? Motorisen oppimisen teoriat;
Hyvinvointivalmennuksen periaatteet ja teknologiaratkaisut;
Liikunnanohjaus, etäohjaus, vesiliikunnan ohjaus
Erilaiset ohjausmenetelmät

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävä motorisen taidon opettamisesta (1-5)
Oppimistehtävä hyvinvointivalmennuksesta (1-5)
Ryhmäliikunnan ohjaus (hyväksytty - hylätty)
Vesiliikunnanohjaus (hyväksytty-hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä motorisen oppimisen, hyvinvointivalmennuksen ja ryhmäliikunnan ohjaamisen tietoperustaan.
Opiskelija osaa käyttää motorisen oppimisen ja hyvinvointivalmennuksen periaatteita sekä teknologisia ratkaisuja ja toimia ryhmäliikunnan ohjaajana.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa perustellusti käyttää motoriseen oppimiseen, hyvinvointivalmennukseen sekä ryhmäliikuntaan liittyviä tietolähteitä ja ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti teknologiaratkaisuja ja ryhmäliikunnan ohjauksen keinoja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää motorista oppimista, hyvinvointivalmennusta sekä ryhmäliikuntaa koskevia tietolähteitä perustellen ja pystyy arvioimaa ko. tietolähteiden luotettavuutta sekä käyttää alan ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelija osaa esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä vertailla toimintaan liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja hyvinvointiteknologiasta ja ryhmäliikuntaohjauksesta.
Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa luovasti.