Siirry suoraan sisältöön

Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

25.01.2021 - 02.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sari Soutukorva
  • Outi Pöyhönen
  • Heli Lankinen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRFYS21K
    Fysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info 1
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- haastatella asiakasta sekä havainnoida, palpoida ja mitata lihasten ja nivelten toimintaa
- selittää ja tunnistaa manuaalisen terapian ja termisten hoitojen vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot
- hyödyntää manuaalisen terapian perusotteita
- käyttää tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti manuaalista terapiaa ja termisiä hoitoja osana fysioterapiaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoitustunnit ja verkko-opetus. Asiakastapaamiset.

Ajoitus ja läsnäolo

Tammi-huhtikuu 2021.
Opiskelijan läsnäolovelvollisuus 80% lähi- ja verkko-opetuksesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Clarkson, H.M. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strength. 2 nd ed. Philadelphia. 2013. Lippincott Williams & Wilkins

2. Kauranen, K., Fysioterapeutin käsikirja 2017. SanomaPro.

3. Luomajoki, H., Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt 2018. VK-Kustannus Oy.

4. Magee, J. Orthopedic Physical Assessment 2014, Saunders. Canada

5. Sandström, M., Ahonen, J.. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 2011. VK-Kustannus Oy

6. Opintojakson Moodle-pohjalla mainittu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritusmahdollisuuksia. Mahdollisuus hyväksilukuun hierojan ammattitutkinnolla tai muulla manuaalisen terapian osaamisella soveltuvin osin. AHOT -prosessi hoidetaan henkilökohtaisesti vastaavan opettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Asiakastapaamiset; tarkemmat ohjeet Moodle-pohjalla.

Uusintamahdollisuudet

Teoria- ja käytännön tentit sekä asiakasraportti.
Uusintatentti sovitaan tarvittaessa opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, verkkoympäristö, asiakastapaamiset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135h, josta lähitunteja 66h ja ja itsenäistä opiskelua 69h.

Sisältö

Sisältöteemat:

- Mittauksen laatuvaatimukset
- Haastattelu tutkimusmenetelmänä
- Asennon ja ryhdin tutkiminen
- Toiminnalliset testit ja inspektio liikkeessä
- Nivelten liikelaajuuksien mittaus, lihaskireyksien arviointi, manuaalinen lihastestaus (Vartalo/ranka, alaraaja, yläraaja), alaraajojen pituuserojen arviointi

- Pehmytkudoskäsittelyn prosessi ja tapahtuma
- Pehmytkudoskäsittelyn otteet, kontraindikaatiot ja indikaatiot
- Pehmytkudoskäsittelyt: selkä, niska-hartiaseutu, yläraaja, alaraaja
- Pintalämpö- ja kylmähoidot


- Asiakastapaamiset ja niiden raportointi
- Itsenäinen teorian verkko-opiskelu
- Omatoiminen harjoittelu

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opinnot oltava käynnissä samanaikaisesti.

Arviointimenetelmät

Osaamisen kehittymistä seurataan läpi opintojakson osallistumisaktiivisuudella. Lisäksi osaamista selvitetään erilaisin oppimistehtävin. Kurssin lopussa teoria- ja käytännöntentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tai on toistuvasti poissa lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen joitain em. tutkimisen menetelmiä. Hän tarvitsee usein opettajan ja muiden opiskelijoiden tukea käyttäessään nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä. Mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita. Opiskelija ymmärtää tutkimustulosten dokumentoinnin tärkeyden, mutta hänen kirjaamisessaan on puutteita.

Opiskelija osaa kertoa hieronnan ja termisten hoitojen vaikutuksia sekä tietää niiden tärkeimmät indikaatiot ja kontraindikaatiot. Hän kykenee suunnittelemaan asiakkaalle terapian, mutta asiakkaan huomioiminen terapian suunnittelussa on puutteellista. Opiskelija osaa soveltaa klassisen hieronnan perusotteita. Työskentelyn eteneminen ei ole vielä loogista ja sujuvaa. Opiskelijaa täytyy muistuttaa hyvän työergonomian ja –hygienian toteuttamisesta. Hän osaa toimia asiakastilanteessa, mutta hänen huomionsa keskittyy kuitenkin pääasiassa omaan toimintaan.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen em. tutkimisen menetelmiä. Hän toimii yleensä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti. Hän osaa käyttää nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä, mutta mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita. Opiskelija ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot pääosin luotettavasti.

Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sekä hieronnan että termisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tasolla. Opiskelija kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen terapian ja hän ottaa huomioon myös asiakkaan toiveita. Hän osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilaa ja soveltaa klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin. Opiskelija toteuttaa työskennellessään pääsääntöisesti hyvän työergonomian ja –hygienian periaatteita. Hän osaa toimia luontevasti asiakastilanteessa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen kaikkia em. tutkimisen menetelmiä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti. Hän osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja luotettavasti nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä mittausten tuloksista.Opiskelija ymmärtää tutkimistulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot luotettavasti.

Opiskelija ymmärtää ja osaa perustella sekä hieronnan että termisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tasolla. Opiskelija kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella, asiakkaan tavoitteen huomioiden, suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen ja tehokkaan terapian. Hän osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilan ja soveltaa käytännössä monipuolisesti ja sujuvasti klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin. Opiskelija toteuttaa työskennellessään hyvän työergonomian ja –hygienian periaatteita sujuvasti. Hän osaa toimia asiantuntevasti asiakastilanteessa