Päivi Ivanoff-Lahtela
Päivi Ivanoff-Lahtela
Lönnqvist, J., Henriksson, M., Marttunen, M., Partonen, T. (toim.) 2019. Psykiatria. Saatavilla e-kirjana LAB-Primosta. Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.(Soveltuvin osin) Psykiatrian Käypä hoito –suositukset Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy.(Soveltuvin osin) Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Kurssiin liittyy viisi (5) verkkotapaamista ja yksi (1) lähitapaaminen jotka ovat läsnäolopakollisia. Neljään verkkotapaamiseen ja yhteen lähitapaamiseen liittyy ennakkotehtävä. Tehtävät puretaan tunnilla. Kurssin opetusmenetelmät: interaktiiviset luennot, itsenäinen ja tiimityöskentely, verkko-opiskelu ja tentti.
Hyväksymisvaatimukset Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: - Pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille jossa ilmoitetaan muut pakolliset osallistumiset. - Huom. ennakkotehtävät palautettava moodleen ennakkotehtävien purkutuntiin mennessä. - Pakollinen osallistuminen ennakkotehtävien purkutunneille, omalle alustus - ja harjoitustunneille. - Tietotesti 50% maksimi pistemäärästä. - Tehtävien ja kurssin arviointi hyväksytty - hylätty / täydennettävä.
Suomi
06.03.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi
0 - 35
Hyvinvointi (LAB)
Päivi Ivanoff-Lahtela, Mia Kröneck, Outi Niskanen, Merja Lankinen-Lifländer
Ensihoitajakoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaista tapaa
Opintojakso on mahdollista ahotoida aikaisemman osaamisen perusteella.
Tarkempi aikataulu näkyy Moodle pohjalla. Uusintatentit järjestetään tarpeen mukaan.
Periodi 2. 6.3. - 30.4. (viikot 10-17) Tarkempi aikataulu löytyy Moodle pohjalta. Lähitunneilla velvoitetaan 100% läsnäoloa.
Lähiopetus Verkko-opetus
Tuntialustustehtävät hyväksytty - hylätty / täydennettävä Tietotesti - hyväksytty - hylätty, hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä. Tavoitteet: Opiskelija osaa - luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä - reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin - soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä - tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä - kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle Sisältö: - mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö - mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen - hoitosuhde - mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät - tutkittu tieto ja hoitosuositukset Opiskelija; - osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä - hallitsee mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä mukaan lukien lääkehoito - hallitsee päihdehoitotyön ja varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä - osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa ihmistä - osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan / potilaan psykososiaalisessa tukemisessa - arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä - osaa viestiä ammatillisesti - kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden / potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa - osaa tukea asiakasta / potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa Psykiatrian osuuden sisällön näet Moodlen lääketieteen sivustolta.
Opiskelija osaa: - tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena -kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa välttävästi -esittää, yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksen ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön -nimetä rajatusti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen - esittää yksittäisiä turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset - kuvata joitakin tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa - nimetä keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Opiskelija osaa: - tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena - kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti -nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön - nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen - perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset - kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa - nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Opiskelija osaa: - oivaltaa ja pystyy kuvaamaan oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena - kuvata laajasti ja perustellen mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti -vertailla yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön - nimetä laajasti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen - perustella laajasti turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset - kuvata monipuolisesti ja perustellen tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa - nimetä laajasti erilaisia mielenterveyshäiriöitä sekä hoidossa käytettäviä lääkkeitä ja niiden käyttötarkoituksia ja tunnistaa laajasi lääkkeiden haittavaikutuksia