Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BZ60-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 26.09.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Kati Lantta
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Kati Nirkko
  • Marjut Louhelainen
  • Vuokko Koiranen

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset R3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSH20SM
    Sairaanhoitajakoulutus 20SM Lappeenranta
  • HLPRSH20S
    Sairaanhoitajakoulutus 20S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info
  • Luennot
  • Harjoitukset R1
  • Harjoitukset R2
  • Harjoitukset R3
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusjärjestelyt

- ennakkotehtävä (1-5)
- kirjalliset tehtävät (hyv / hyl)
- luennot
- harjoitukset
- tietotesti (hyväksytty suoritus edellyttää 50% kokonaispistemäärästä) / OSVE (hyv / hyl)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hämäläinen K. Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C. & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki
Kiviniemi L. ym. 2014. Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita. Helsinki
Holmberg J. 2016. Hoitajana mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Edita
Partanen A, Holmberg J & Inkinen M. 2015 (tai uudemmat painokset). Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki
Lönnqvist J., Henriksson M., Marttunen M., Partonen T. (toim.) 2019. Psykiatria. Saatavilla e-kirjana LAB-Primosta

Sisältö

Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä.

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Sisältö:
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
- hoitosuhde
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
- tutkittu tieto ja hoitosuositukset

Arviointimenetelmät

Hyväksymisvaatimukset

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö:
- pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille jossa ilmoitetaan muut pakolliset osallistumiset
- ennakkotehtävät
- pakollinen osallistuminen omalle alustus - ja harjoitustunneille
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön 4 op arvosana muodostuu osioista: ennakkotehtävät, tietotesti / OSVE, alustus
- Arviointi K5-hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia laajasti ja monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.