Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BZ46-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Pia Halonen
  • Titta Sainio
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Sari Soutukorva
  • Marjut Louhelainen
  • Tiina Simola

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSH21SM
    Sairaanhoitajakoulutus 21SM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa hoitotyön kliinisiä perustaitoja ja tulkita peruselintoimintoja asiakaslähtöisesti
- työskennellä ergonomisesti ja noudattaa työturvallisuusohjeita hoitotyössä
- kuvata mikrobiologian perusteet ja infektioiden torjunnan periaatteet
- selittää potilasturvallisuuden periaatteet
- laskea lääkehoidossa käytettävien lääkeaineiden annostukset ja ymmärtää vastuunsa laskujen oikeellisuudesta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson opetustapoina ovat harjoitustunnit, verkkotyöskentely ja itsenäinen opiskelu.

Ajoitus ja läsnäolo

30.8.2021-31.12.2021

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T, Ojala, M. & Vuorinen, S. 2020. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy.

Karhumäki E. ym. (2009). Mikrobit hoitotyön haasteena; kappaleet 1,2,3,5,6 ja 8 tai

Karhumäki E. ym. (2016). Mikrobit hoitotyön haasteena; kappaleet:1. Mikrobiologia, 2. Tartunta, 3. Elimistön puolustusjärjestelmä, 5. Infektiotaudit, 7.

Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2013. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.

Sitoumus2050
Muu Moodlessa jaettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajataustaiset opiskelijat (myös polkuopiskelijat) voivat osoittaa osaamisensa AHOT-menetelmällä heti lukukauden alussa järjestettävällä tentillä.

Uusintamahdollisuudet

Numeraalisesti arvioitavat osaamistestit kaikkien harjoitustuntien/taitopajojen jälkeen, joiden keskiarvosta muodostuu arvosana.
Lääkelaskutentti
Mikrobiologia tentti. Mikrobiologian osuus suoritetaan itsenäisenä opiskeluna ja exam-verkkotenttinä sinulle sopivana ajankohtana ensimmäisen lukukauden aikana. Opiskelija kirjautuu Lääketiede-verkkokurssille, jonka avaimen saa Kliinisen hoitotyön menetelmät -opintojakson opettajalta.

Oppimisympäristö

Verkossa tapahtuva oppiminen
Harjoitustunnit kampuksella.
Lähiopetus lääkelaskuissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksen määrä on noin 2,5 opintopisteen verran:
- Pääosin harjoitustunnit toteutetaan lähiopetuksena ja muu on verkossa tapahtuvaa oppimista (koronatilanne huomioiden)
- Opiskelijalta vaaditaan runsaasti itsenäistä opiskelua ( 2,5 op = 67 h)

Sisältö

Opintojakson sisältöinä:
Aseptiikka ja kestävä kehitys.
Ergonomia hoitotyössä.
Asiakkaan päivittäisistä toiminnoista huolehtiminen, peruselintoimintojen tarkkailu ABCDE-protokollan mukaan.
Kuolevan asiakkaan hoitotyö.
Lääkelaskut.
Mikrobiologia (0,5 op). Mikrobikäsitteet, tartuntatavat ja –mekanismit, elimistön puolustusjärjestelmä, yleisimmät infektiotaudit ja infektiodiagnostiikka.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson numeraalinen arvosana muodostuu harjoitustuntien osaamistestien keskiarvosta.

Lisäksi tulee suorittaa seuraavat hyväksytysti:
Lääkelaskut hyväksytty / hylätty
Mikrobiologia hyväksytty/ hylätty.

Saadakseen hyväksytyn suorituksen opiskelijan on saatava vähintään 50 % verkkotentin maksimipisteistä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin harjoitustunteihin ja/tai tehnyt osaamistestejä hyväksytysti.
Opiskelija ei ole suorittanut lääkelaskuja ja mikrobiologiaa hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää ABCDE protokollan mukaiset toiminnot ja osaa toteuttaa niitä opintoja vastaavalla tasolla.

Opiskelija osaa nimetä ja käyttää yksittäisiä turvallisen siirtymisen avustamisen menetelmiä ja siirtymisessä käytettäviä apuvälineitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää ABCDE protokollan mukaiset toiminnot ja osaa soveltaa niitä opintoja vastaavalla tasolla.

Opiskelija ymmärtää ja käyttää siirtymisen avustamisen tilanteissa muutamia oppimiaan tekniikoita ja apuvälineitä huomioiden ajoittain kuntouttavan työotteen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää ABCDE protokollan mukaiset toiminnot ja osaa soveltaa sekä arvioida niitä opintoja vastaavalla tasolla.

Opiskelija osaa verrata ja soveltaa siirtymisen avustamisen tilanteissa käytettäviä turvallisia tekniikoita ja apuvälineitä huomioiden kuntouttavan työotteen.