Siirry suoraan sisältöön

Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tarvitsemaa tukea yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa
-ohjata dialogisesti huoltajia tarvittaessa monialaisen palvelujärjestelmän piiriin
-tukea lasta ja perhettä riittävän aikaisella ja oikein kohdennetulla tuella hyödyntäen päivittäisen kohtaamisen mahdollisuudet
-kehittää ammatillista kasvatustyötään tunnistamalla erilaisia tuen tarpeita arvostavassa vuorovaikutuksessa lapsen vahvuuksia, toimijuutta ja vertaissuhteita tukien
-tutkittuun tietoon perustuen suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelmaperustaisesti lapsen kehittymistä tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina: pienryhmätyöskentely, simulaatiot, työpajat ja itsenäinen työskentely
- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida yhdessä tiimin ja huoltajien kanssa erilaisia tuen tarpeita lapsilla
- vahvistaa ja tukea lapsen sekä perheen hyvinvointia palvelujärjestelmässä sekä tehdä verkostoyhteistyötä eri toimijoiden kanssa
-yhteistyössä tiimin kanssa tukea lapsen kasvua ja kehitystä erilaisin vasuperustaisin työtavoin

Ajoitus ja läsnäolo

- opintojakson opiskelu alkaa viikolla 35 itsenäisin, orientoivin tehtävin
- lähiviikot toteutuvat verkossa tämän opintojakson osalta viikoilla 36, 40, 45, 49
- opintojakso integroituu pedagogisen harjoittelun kanssa : varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen harjoittelu: viikot 37-39, 41-44 ja 46-48

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P.& Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.
- Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus.
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

- opintojakso integroituu Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen -harjoittelun kanssa

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson kokoava käsitekartta TAI suullinen tentti 7.12.2021

Uusintamahdollisuus yleisenä tenttinä tammikuussa 2022.

Oppimisympäristö

- verkko-oppimisympäristö, Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5 op, opiskelijan itsenäinen työ 3,5 op

Sisältö

- inklusiivinen varhaiskasvatus
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa, lapsen erilaiset tuen tarpeet
- lapsen pystyvyyden tukeminen
- lapsen tunne-elämän ja vuorovaikutuksen tukeminen
- lapsen kielenkehityksen tukeminen, S2-opetus
- huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen vasu
- positiivinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen lähetymistapa lapsen kehityksen tukena

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntautumisopintoihin.

Arviointimenetelmät

- opiskelija kokoaa opintojakson sisällöistä numeerisesti (1-5) arvioitavan visuaalisen tehtävän ja esityksen opintojakson päätteeksi TAI suullinen, arvioitava tentti opintojakson päättyessä

- lisäksi aktiivinen, vuorovaikutteinen osallistuminen verkkotyöpajoissa vaikuttaa arviointiin

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa keskeisimmät perustiedot
- määritellä ja listata pääasiassa niukoin arkikäsittein opintojakson aiheita ja teemoja
- tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- käyttää oppimistehtävissään niukasti lähteitä, tai ei käytä lähteitä lainkaan tekstiin sidottuna. - tehtävien jäsentelyssä ja aikataulujennoudattamisessa puutteita
- toimia ryhmätilanteissa niukoin vuorovaikutustaidoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää teoreettista ja käytäntöön linkittyvää pohdintaa
- luokitella ja selittää opintojakson aiheita ja teemoja hyvin ja esittää ne oikein käsittein ja termein
- perustella lapsen tuen tarvetta
- käyttää oppimistehtävissään joitakin lähteitä melko onnistuneesti tekstiin sitoen
- tuoda esille jonkin verran eri näkökulmia opintojakson sisällöistä teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- toimia ryhmässä hyvin vuorovaikutustaidoin
- noudattaa aikatauluja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää laajaa teoreettista ja käytäntöön linkittyvää, soveltavaa pohdintaa perustellen
- kertoa opintojakson sisällöistä ja teemoista täsmällisesti, ammatillisia termejä sekä käsitteitä käyttäen
- analysoida ja arvioida lapsen tuen tarvetta
- käyttää oppimistehtävissään useita lähteitä monipuolisesti sekä taitavasti tekstiin sitoen,
ja huomioi kaikki osa-alueet laajasti käsittellen
- tutkia ja vertailla opintojakson sisältöjä monesta eri näkökulmasta
- kehittää ja soveltaa opintojakson sisältöihin liittyen teoriaa sekä käytäntöä yhdistäen ja jäsennellen
- osaa toimia ryhmässä erittäin hyvin vuorovaikutustaidoin
- osaa noudattaa aikatauluja erittäin hyvin